Seek Compact

De camera wordt geleverd met een stevig opberdoosje.
Dit is de kleinste camera uit de Seek-familie en het ding is nog geen 4,5x2x2 cm groot; toch zit er een sensor in met 206x156 pixels. De Seek Compact is uitgevoerd als een opsteekmodule voor een smartphone en is er in twee versies: met een micro-USB-connector (Android-toestellen) en met een Lightning-connector (iPhones/iPads). Het cameraatje wordt geleverd met een stevig opbergdoosje om hem veilig mee te kunnen nemen.

Na het installeren van de bijbehorende app kan de Seek Compact gebruikt worden. De mogelijkheden van de app lijken veel op die van de ShotPro. Er is een reeks kleurenpaletten waaruit je kunt kiezen, er zijn diverse mogelijkheden om temperatuurpunten in het beeld te meten, natuurlijk is er ook een screenshot-functie en er is een instellingenmenu. Ten opzichte van de ShotPro ontbreekt hier de mogelijkheid om de emissiegraad in te kunnen stellen, maar dat zal de gemiddelde gebruiker niet zo missen.

Net zoals bij de ShotPro is het hier mogelijk om het warmtebeeld te combineren met het beeld van de smartphone-camera. Het resultaat is echter wat anders, je krijgt op een deel van het scherm het warmtebeeld te zien en op het andere deel het beeld van de gewone camera. De beelden worden dus niet over elkaar geprojecteerd, zoals bij de ShotPro. Er zijn weliswaar verschillende instelmogelijkheden om de beelden qua grootte en plaats op elkaar aan te passen, maar ik vond het resultaat toch niet zo overtuigend door het verschil in beeldhoek en plaatsing van de camera's.

Naast elkaar

Ik heb de twee camera's naast elkaar uitgeprobeerd en een heleboel verschillende objecten gemeten.

De Seek ShotPro blijkt in de praktijk een heel handzaam en robuust toestel te zijn, met een zeer goede beeldkwaliteit. De resolutie is uitstekend en vooral met het overlappende zichtbare/IR-beeld krijg je heel veel informatie. De accuduur bedraagt volgens de fabrikant 4 uur, dat is behoorlijk lang. Natuurlijk hangt er ook een behoorlijk prijskaartje aan dit toestel, maar gezien de kwaliteit en prestaties is het dat zeker waard.

Bij de Seek Compact zijn de contouren in het beeld wat minder goed te zien, ik heb flink zitten experimenteren met de verschillende paletten om de boel wat duidelijker te krijgen. De resolutie is weliswaar zichtbaar minder dan bij de ShotPro, maar door wat dichterbij te gaan kan dat nadeel worden opgevangen. Ook de oplossing van het dubbelbeeld is niet zo elegant opgelost, maar dat is nu eenmaal het nadeel van een opsteekmodule die niet zelf twee camera's aan boord heeft. Bij dit alles mogen we echter niet vergeten dat de prijs ook heel anders is met 300 Euro.

Beide oplossingen in elk geval zijn uitstekend geschikt om bijvoorbeeld de temperatuur in elektronische schakelingen mee te meten, maar je kunt er veel meer mee. Loop maar eens door uw lab of huis en richt de camera op allerlei apparaten, ramen en muren. U zult versteld staan van de dingen die u dan te "zien" krijgt.