Al jaren beschikken televisies niet meer over een echte aan/uit-schakelaar. De eenvoudige schakeling die hier wordt beschreven, maakt het echter mogelijk om de televisie met de afstandsbediening galvanisch van het net te ontkoppelen. Dit bespaart energie en verhoogt de veiligheid, omdat spanningspieken op het net de tv niet langer kunnen beschadigen.
 

Volgens de EU-wetgeving mag een televisie in de standaard stand-by modus niet meer dan 0,5 W verbruiken, wat neerkomt op iets minder dan 4 kWh per jaar. Financieel gezien zal dit geen grote impact hebben; we hebben het over hooguit enkele euro's aan elektriciteitskosten. Maar als u bedenkt dat er in een relatief klein land als Nederland meer dan 17 miljoen televisietoestellen zijn die gezamenlijk bijna 7 MWh per jaar verbruiken in stand-by, ziet het plaatje er ineens heel anders uit. En wanneer extra randapparatuur op een tv is aangesloten (actieve netwerkverbindingen, spraakbesturing, snelstartopties en dergelijke), neemt dit "sp...