Volgens een actuele studie van Ernst & Young hebben de Duitse autofabrikanten VW, Daimler en BMW in de laatste twee jaar wereldwijd investeringen ter grootte van €4,7 miljard aangekondigd in 100% elektrische auto’s. Daarmee overtroffen ze de Amerikaanse (€335 miljoen) en de Japanse (alleen $19 miljoen) bedrijven ruimschoots.

Volgens de studie van E&Y staat de Duitse automobielindustrie toenemend onder druk om over te gaan op emissie-arme technologieën en heeft hij zich daarom ontwikkeld tot de grootste investeerder in elektrische auto’s ter wereld. Er zijn nog meer interessante getallen: De gecombineerde investeringen voor elektrische auto’s van de 16 grootste fabrikanten ter wereld in de laatste twee jaren in Duitsland bedroegen ca. €3,2 miljard. Dat is ook erg veel meer dan de gecombineerde investeringen in China (€990 miljoen) en in de USA (€887 miljoen).

Deze ontwikkeling staat in opvallend contrast met de werkelijke afzet aan elektrische voertuigen; deze is bij Duitse autobedrijven tot nu toe erg bescheiden in vergelijking met Chinese concurrenten zoals BAIC en ook in vergelijking met Renault-Nissan of Tesla. Ook een initiatief om de aankoop van elektrische auto’s te stimuleren met subsidies waarmee gemikt werd op 1 miljoen elektrische auto’s tot 2020 schijnt nog geen 20 % van het doel bereikt te hebben. Toch blijven de investeringen niet zonder gevolgen en de Duitse fabrikanten hebben nieuwe modellen in de pijplijn, die in 2019 en 2020 op de markt moeten komen.

De druk op de branche is enorm toegenomen na het bekend worden van het dieselschandaal (dieselauto’s werden uitgerust met sjoemelsoftware, zodat ze op de testbank minder schadelijke stoffen produceerden dan in het wegverkeer) en heel actueel de uitspraak van de rechter in Duitsland, dat steden de meest vervuilende diesels uit hun centrum mogen verbannen. Overigens zijn er in China, de belangrijkste afzetmarkt voor Duitse topklasse-limousines, bindende quota voor elektrische auto’s. Ongeveer 70 % van de personenauto’s uit het duurste prijssegment komen uit Europa, 41 % daarvan zelfs uit Duitsland.
 
De gevolgen zijn onder meer, dat alleen VW al een kleine €2 miljard investeert in het ombouwen van twee fabrieken in Duitsland naar de productie van elektrische auto’s, terwijl Daimler meteen een eigen accufabriek in de Verenigde Staten wil bouwen. Zo te zien heeft de crisis heel productieve krachten wakker gemaakt in de ooit zo trage Duitse automobielindustrie. Europa heeft dus beslist niet afgehaakt. We kunnen ons verheugen op nieuwe ontwikkelingen.