Een piëzo-zoemer wordt in elektronische schakelingen veelvuldig toegepast voor het produceren van geluidssignalen met weinig energie. Bovendien levert een piëzo-zoemer - in tegenstelling tot een gewone luidspreker - geen magnetisch strooiveld. Murata heeft nu een nieuwe piëzo-zoemer voor automotive toepassingen ontwikkeld, die beter geschikt is voor reflow-montage en bovendien 10 tot 12 dB meer geluid produceert dan voorgaande typen.

In de automotive markt wordt het ontwikkelen en implementeren van ADAS (geavanceerde rijhulpsystemen) voor gebruik in de volgende generatie auto's steeds belangrijker. Daarbij spelen geluidssignalen die de bestuurder tijdig waarschuwen een belangrijke rol. Hiervoor worden vaak piëzo-zoemers toegepast, maar de vorige generatie zoemers met pen-aansluitingen blijkt bij de montage nogal eens defecten te vertonen en de geluidskwaliteit veranderert dikwijls door het soldeerproces.

Om deze problemen te vermijden heeft Murata nu een surface-mount piëzo-zoemer speciaal voor automotive toepassingen ontwikkeld. De nieuwe PKMCS1818E20A0-R1 is niet alleen veel beter te monteren in een reflow-proces, hij levert ook nog eens een geluidsdruk die wel vier keer zo hard (10 tot 12 dB) is dan voorgaande zoemers van Murata. Het is de bedoeling dat deze zoemer straks zal worden toegepast in de snelheidsmeter, stuurbekrachtiging, elektrische achterklep, parkeerhulp en andere autosystemen.