Vraaggesprek met Walter Arkesteijn (CTO InnoFaith Beauty Sciences)

InnoFaith is niet alleen een goed voorbeeld van een succesvol bedrijf, maar onderstreept ook dat ‘innovatie’ niet uitsluitend aan startups is voorbehouden. Het bedrijf spant zich bewust in om startup-eigenschappen te behouden en benadrukt zelfs het belang van innovatie door het in de bedrijfsnaam op te nemen. Zoals in de voorgaande artikelen is uiteengezet, zijn teamwerk en creativiteit de belangrijkste componenten van hun bedrijf, en deze vaardigheden worden op alle niveaus uitgebreid en regelmatig gebruikt. Hoe is dit zo gekomen, als je bedenkt dat InnoFaith nog niet zo lang geleden een startup was?


Als voorbeeld van teamwork en creativiteit op de werkvloer, is de ‘look and feel’ van de app die het hoofdproduct van InnoFaith vergezelt, de Observ 520x huidanalyzer, ontstaan met actieve bijdragen van vrijwel alle medewerkers van het bedrijf. Uiteindelijk zou iedereen het product zonder veel gedoe moeten kunnen gebruiken, zoals Walter Arkesteijn benadrukt.
 
InnoFaith Observ 520x
Het klant/patiënt-aspect van de Observ 520x. De vakgebieden optica en elektronica komen hier mooi samen.
Alina Neacsu: In het vorige vraaggesprek werd gesteld dat je "InnoFaith Beauty Sciences bent gestart vanuit ondernemersambitie.” Op welk punt van je reis kreeg engineering voor het eerst met ondernemerschap te maken? Heb je uitdagingen ondervonden?

Walter Arkesteijn: Ik heb vroeger jarenlang vakantiewerk gedaan, wat me echter geen voldoening gaf omdat ik droomde van het creëren van dingen. Dus engineering en ondernemerschap kregen voor het eerst met elkaar te maken toen mijn broer met de vraag kwam of ik een probleem kon oplossen waar hij bij zijn bijbaantje tegenaan liep. De pizzeria waar hij werkte, had namelijk het idee om een warmhoud-oven in de bezorgauto te plaatsen maar wist niet hoe dit aan te pakken. Tijdens dit project ben ik een aantal uitdagingen tegengekomen. Hierbij vind ik het belangrijk om altijd te onthouden dat naïviteit de mooiste tijd is, als je begint met iets waar je zin in hebt. Je kunt het wel erg onderschatten. Je denkt dat dat je het wel kunt, zonder dat je precies weet waar je aan begint. Het verlangen om iets moois te creëren spoort daardoor niet altijd met de planning en het budget. Je leert dingen te herzien, want tegenslagen zijn onderdeel van het proces. Dit eerste project wekte mijn interesse in het ondernemerschap. Ik had hier een uitdaging waarbij ik niet wist waar ik precies aan begon, maar als je uiteindelijk het idee hebt uitgewerkt en je iets hebt kunnen neerzetten waar je eerst alleen van kon dromen, voel je veel voldoening.

Alina: Stel dat je voor de keuze komt te staan om InnoFaith opnieuw te starten. Wat denk je dat er nu zou veranderen? Is het recept voor succes hetzelfde als 25 jaar geleden?

Walter: Ik geloof wel dat het recept voor succes hetzelfde is gebleven als 25 jaar geleden en zou ook niet veel willen veranderen. Als ik voor de keuze zou staan om InnoFaith Beauty Sciences opnieuw te starten, zou ik met de kennis van vandaag ervoor kiezen om het operationeel management-gedeelte eerder op te laten pakken. Voor mij persoonlijk voelt een project af wanneer ik deze heb voldaan en richt ik mezelf liever op nieuwe innovaties. Hierdoor mis je commerciële kansen. Mijn grootste drijfveer is niet commercieel, maar er ontstond wel een organische groei omdat we binnen InnoFaith Beauty Sciences steeds grotere uitdagingen aanpakten. Binnen het bedrijf is nu de ruimte gecreëerd om reeds ontwikkelde projecten verder te exploiteren terwijl ik mijn aandacht kan richten op innoveren.

Alina: Je werk combineert elektronica, een mooie huid en ondernemersvaardigheden. Ik verwacht dat je ‘proces van fantasie die werkelijkheid wordt met behulp van technologie’ sommige vernieuwers in de Elektor-gemeenschap kan inspireren om het gebruik van verschillende disciplines, waaronder elektronica, te gaan verkennen. Is electronica fast forward, the start-up platform powered by Elektor een unieke kans om hun ideeën en technologie te laten zien?

Walter: Ik vind het zeker een unieke kans voor startups om via het ‘electronica fast forward’-platform bekendheid te krijgen op de markt. Voor nieuwe initiatieven is het erg belangrijk dat de technische ontwikkelingen begrepen worden. Door middel van het startup-platform wordt de kans geboden om bekend te worden. Een techneut weet precies hoe zijn product werkt, maar het is erg belangrijk om duidelijk te maken wat dat betekent voor de gebruiker van de innovatie. Die brug is essentieel om de waarde van de technische ontwikkeling goed duidelijk te maken. Hoe mooi de techniek ook is, als deze niet begrepen wordt, word hij niet gewaardeerd.
 
Alina: Wat vind je van de mentaliteit van de jongere generaties? Heb je een tip voor nieuwkomers?

Walter: Wat een grote verandering is in vergelijking met 25 jaar geleden, is dat de toegang tot de wereld heel laagdrempelig is geworden. Dit heeft als voordeel dat je initiatieven vrij klein kunt beginnen, maar dit heeft ook het nadeel dat de hoeveelheid informatie enorm groot is en het lastiger is om jezelf te onderscheiden. De vraag is dan ook: hoe onderscheid je je precies en word je gehoord in een drukke, laagdrempelige markt? Mijn advies is op zoek te gaan naar partners die toegang hebben tot die markt. Als je vanuit de techniek begint, is er nog veel kennis die je zelf op moet doen. Dit resulteert in een langzaam traject. Vind daarom sterke partners om bewust te zijn van andere aspecten zoals distributie, marketing en sales. Daarnaast wil ik nog meegeven dat tegenslagen de manier bij uitstek zijn om een weg te vinden om daar weer overheen te komen, en een goede drijfveer vormen om juist de handen uit de mouwen te steken.
 

Meer over InnoFaith Beauty Sciences

In mei 2022 ontmoette Elektor Walter Arkesteijn voor het eerst, en bracht een videobezoek aan InnoFaith in Eindhoven om uit te vinden hoe hun hoogwaardige apparatuur voor huidanalyse wordt gemaakt. Voor meer informatie kun je de vorige artikelen lezen:


Werken bij InnoFaith

Technologie in het hart van de esthetische geneeskunde en de professionele schoonheidsindustrie, geleverd door een klein maar sterk team van 31 die al jaren bij InnoFaith werken. Dat bewijst dat InnoFaith een blijvertje is. Bij InnoFaith Beauty Sciences heerst een mentaliteit van innovatief ontwerp en productie van ultramoderne hightech scan- en beeldvormende diagnostische apparaten. Bekijk hun vacatures op www.innofaith.com/werkenbij.
 
InnoFaith Walter Arkesteijn
Walter Arkesteijn (InnoFaith Beauty Sciences)