Aan het woord: Elektor-lezer Walter Arkesteijn van de firma InnoFaith

In de elektronica kunnen ideeën, ruwe schetsen en ‘triggers’ waardevoller blijken dan kant-en-klare schakelingen. Hoe Walter Arkesteijn deze filosofie toepast binnen zijn jonge bedrijf InnoFaith, vertelt hij in dit interview.
 
Walter Arkesteijn (InnoFaith)
Walter Arkesteijn (InnoFaith)
Jan Buiting: In de elektronica-industrie, -ontwikkeling en het onderwijs komen we veel lezers tegen met een “aha-erlebnis” als ze Elektor (Elektuur) terugzien, vaak na het maken van een carrière. Maar bij jou zit dat anders, want je bent vandaag de dag zowel “in de e-business” als actief Elektor lezer?

Walter Arkesteijn: Dat klopt, ik ben nog steeds actief lezer van Elektor. Hierin zit wel een verschil met vroeger, want terwijl ik nu vanuit nostalgie lezer ben, was ik vroeger op vrij jonge leeftijd een lezer die direct de Elektor verslond. Het was voor mij de juiste plek om alle kennis op te doen en mijn jongensdroom om te creëren, te voeden. Ik kan ook wel echt zeggen dat Elektor heeft bijgedragen aan de persoon die ik nu ben. Ik heb via jullie blad veel kennis op kunnen doen om daarmee in oplossingen en mogelijkheden te denken. Het stimuleert nog steeds mijn creatieve geest en ik volg graag de innovaties en verschillende projecten die aan bod komen.
 
Jan: Wat vond en vind je van het blad? Eerlijk zeggen!

Walter: Ik vond en vind het blad nog steeds een bron van informatie. Vroeger vooral toen ik startte met mijn passie voor elektrotechniek en ik elke tabel nog moest leren te begrijpen.
 
Jan: Wat is je technische achtergrond en hoe heeft Elektor je geholpen of juist gedwarsboomd? Wat waren je favoriete projecten of artikelen, en waarom?

Walter: Mijn technische achtergrond is vanuit een HBO-studie elektrotechniek. Mijn passie voor elektrotechniek heb ik mede door Elektor magazine gevonden en is daarom ook mede een aanleiding geweest om deze studie te gaan volgen. Het lezen van het blad wakkerde voor mij de behoeften om meer te willen leren aan, en in het bijzonder binnen de elektrotechniekwereld. Ik heb altijd de ruimte gekregen om zelf alles te ontdekken en hierbij heeft Elektor geholpen om mij te inspireren.

Hierbij gaat mijn fascinatie vooral naar het proces, hoe de fantasie werkelijkheid kan worden door middel van techniek. Als ik een Elektor-product moet noemen is het wel de verzameling audioversterkers die langs zijn gekomen in het blad. Wat mij fascineert is hoe je binnen hetzelfde doel, audioversterking, veel kan specialiseren. Door middel van techniek zijn er meerdere dimensies voor hetzelfde product. Hierbij vind ik de conceptuele inzichten en technische inzichten erg interessant.

Jan: Je hebt je eigen bedrijf InnoFaith gestart. Beschrijf eens kort hoe dat ging. Wat waren je voornaamste beweegredenen?  Hopelijk niet “Het Lek van Elektuur”?

Walter: Ik ben InnoFaith Beauty Sciences gestart vanuit ondernemersambitie. Ik voelde de persoonlijke drang om in het “opportuniteiten gat” te springen binnen de Aesthetic Medicine industrie. Ik kwam erachter dat er nog veel te behalen was toen ik als tiener meeging met mijn moeder naar een beurs, zij is werkzaam binnen de beauty branche. Ik wilde het middel creëren waarmee de industrie geholpen wordt om zowel huidproblemen als huidveroudering te interpreteren en te behandelen. Zo is Sylton ontstaan, het merk waaronder wij deze apparaten verkopen. “Het Lek van Elektuur” was hierbij niet van toepassing. Elektor is voor mij echt een voedingsbodem voor fantasie en kennis.

Jan: Elektor als blad draagt vaak uit dat het liever inspireert dan beleert. Hoe heb jij dat ervaren?  Wat was jouw persoonlijke trigger-conditie, zogezegd, om een artikel te lezen of een project te bouwen?

Walter: Ik heb zelf ook echt Elektor ervaren als een inspiratie en niet als belerend. Zo ervaar ik het nog steeds. Zelf heb ik bouwen uit Elektor-artikelen weinig gedaan, de lol was er snel af als het al uitgedacht was door een ander. Het is bij mij vooral een trigger-conditie dat ik na het lezen van de artikelen er een technologische fascinatie bij mij groeit. Het zien van verschillende perspectieven voedde bij mij de creativiteit, het laat mij mogelijkheden zien waarbij mijn hersenen aan het werk gaan om in nieuwe mogelijkheden te denken.
 
Jan: Hoe ziet InnoFaith er organisatorisch uit, en wat is jullie productpalet?

Walter: InnoFaith Beauty Sciences bestaat uit een team van op dit moment 25 medewerkers. Waarbij wij de software en hardware zelf ontwikkelen binnen ons team. Ons hoofdproduct, de Observ 520x, verkopen wij via distributeurs in verschillende landen over de hele wereld.

Het is voor ons product belangrijk dat het eenvoudig te bedienen is terwijl het technisch zeer complex en geavanceerd is. De digitale technologie overbrugt op een stimulerende en inspirerende manier de wereld tussen onze instinctieve en analytische vermogens om naar schoonheid te kijken op een manier die visueel te begrijpen en overtuigend is.
 
InnoFaith Observ 520x
De Observ 520x van InnoFaith
Jan: Welke elektronicatechnieken zijn leidend bij InnoFaith?

Walter: Bij InnoFaith Beauty Sciences werken we met verschillende onderwerpen waarbij signaalbewerking erg belangrijk is. Maar daarnaast ook softwareontwikkeling en de vormgeving van het apparaat. Wij proberen ons steeds verder te ontwikkelen binnen beeldverwerking en imaging. Zo werken we met verschillende light modes en hebben we een applicatie ontwikkeld die nodig is bij het gebruik van de Observ.
 
Jan: Hoe zou je de branche waarin InnoFaith zich bevindt, schetsen? Wat zijn de kansen en bedreigingen?

Walter: InnoFaith Beauty Sciences bevindt zich in een erg interessante branche waarbij de eindgebruiker van het product geen techneut is. Het is bij ons dan ook heel belangrijk dat, naast dat we innoverend proberen te zijn, het product ook makkelijk hanteerbaar is.

Ik zie vooral veel kansen binnen beeldverwerkingssystemen. De sector waarin InnoFaith Beauty Sciences aanwezig is wordt enorm gevoed door de beschikbaarheid van nieuwe technologie. Hierin is het de uitdaging om in korte tijd veel beeldgegevens te verzamelen, gecombineerd met de verschillende soorten belichtingen. Wij willen steeds meer informatie kunnen vastleggen van de huid om zo de ratio tussen het perspectief en de visuele waarneming goed te begrijpen. Wij willen de beste zijn in de perceptie van schoonheid, en dit zichtbaar en begrijpelijk maken via digitale technologie.

Jan: Over beschikbaarheid van technologie gesproken, in hoeverre heeft InnoFaith last van de crisis op de componentenmarkt, en dan met name de chips?

Walter: Ook wij hebben te maken met een markt met chiptekorten, lange levertijden van elektronicacomponenten en sterke stijgingen van componentprijzen, en daarnaast een algehele verstoring van de supplychain. Gelukkig hebben wij de gevolgen van de tekorten zoveel mogelijk kunnen beperken door kleine redesigns te doen, op tijd en in grote hoeveelheid te bestellen, een nauwkeurige productieforecast te maken, en moeilijke maar essentiële chips te betrekken op de vrije markt via chipbrokers.

Jan: Nederland wil weer een land worden voor de maak-industrie. Wat is je zienswijze daarop?

Walter: Ik zie die ontwikkeling ook, met name in de productie van seriematige industriële technische producten. In mijn ogen is daarbij de huidige krapte in de arbeidsmarkt wel een remmende factor in die ontwikkeling. Wij hebben er daarom voor gekozen om de technologisch hoogwaardige of kritische productie/controle intern uit te voeren de grote meer arbeidsintensieve seriematige en ruimtebehoevende assemblage stappen uit te voeren in een partnerschap met een Slovaaks productiebedrijf.

Jan: Bedankt voor het interview en we gaan binnenkort meer van jou en je bedrijf horen, zowel in Elektor Magazine als via onze online kanalen.
 
InnoFaith Beauty Sciences

Meer weten over de techniek bij InnoFaith? Lees hier verder en neem een kijkje in hun lab!