Elektor Team

Intelligente straatverlichting bespaart tot 80% energie

10 december 2013, 14:36
Intelligente straatverlichting bespaart tot 80% energie
Intelligente straatverlichting bespaart tot 80% energie

De TU Delft test op de universiteitscampus momenteel een systeem van intelligente straatlantaarns dat tot 80% minder elektriciteit gebruikt dan reguliere straatverlichting en dat bovendien goedkoper is in onderhoud. Het systeem bestaat uit lantaarnpalen met LED-verlichting, omgevingssensoren en draadloze communicatie. De lantaarnpalen kunnen hiermee de lichten dimmen als er geen auto’s, fietsers of voetgangers in de buurt zijn. Ook kunnen ze draadloos met elkaar en met een centrale communiceren. Het systeem is ontwikkeld door alumnus Management of Technology, Chintan Shah, die er in 2010 een wedstrijd mee won om efficiënter met energie om te gaan op de universiteitscampus.

 

In Nederland wordt per jaar meer dan 300 miljoen Euro uitgegeven aan energie voor straatverlichting. Deze straatverlichting zorgt ook nog eens voor de uitstoot van meer dan 1,6 miljoen ton CO2. De lampen branden altijd op volle sterkte ongeacht of er voorbijgangers zijn. Het intelligente straatverlichtingsysteem van Chintan Shah kan, in vergelijking met de huidige straatverlichting, tot 80% energie en CO2-uitstoot besparen, is goedkoper in onderhoud en kan bovendien een bijdrage leveren aan het oplossen van lichtvervuiling.

 

Shahs systeem bestaat uit elektronica die op iedere – dimbare – lantaarnpaal kan worden geïnstalleerd. Het systeem bestaat uit onder meer LED-verlichting, omgevingsensoren en draadloze communicatie. Op het eerste gezicht lijkt het systeem op de al lang bestaande tuinlamp met sensor. Maar er zijn grote verschillen. Zo lichten bij Shahs systeem alle omringende lantaarnpalen op als er iemand nadert. De lampen gaan bovendien nooit helemaal uit; ze worden tot ongeveer 20% van de reguliere sterkte gedimd. De voorbijganger beweegt zich als het ware in een – veilige - cirkel van licht. Een extra bonus is dat de lampen zelf aan een meldkamer doorgeven dat ze stuk zijn. Dat maakt onderhoud efficiënt en goedkoper dan nu.

 

De pilot op de TU Delft campus is bedoeld om het systeem goed te testen en af te stemmen, zodat de lampen niet feller gaan schijnen bij zwiepende takken of voorbijlopende katten. Shah werkt met zijn TU Delft spin-out bedrijf Tvilight aan de marktintroductie van het systeem en verwacht binnen drie tot vijf jaar winstgevend te kunnen zijn.

 

Meer info:
http://home.tudelft.nl/nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/detail/intelligente-straatverlichting-tu-delft-kan-tot-80-energie-besparen/

Reacties worden ingeladen...
gerelateerde items