Er komen altijd weer nieuwe gadgets en ze worden steeds spectaculairder, zodat u zich nooit hoeft te vervelen. Dat was bijvoorbeeld het geval met de mode van de beroemde fidget spinners, die we moesten vasthouden tussen duim en wijsvinger: binnen een paar maanden zag je ze overal, en een paar maanden later was de rage alweer voorbij… om plaats te maken voor nieuwe gadgets. Toch wilde Elektor nog even voortborduren op dit ludieke idee, en wel met een meer serieuze aanpak. Want een gadget dat is gemaakt en gekocht in China kost bijna niets, maar u leert er ook niets van, in tegenstelling tot onze leuke en leerzame ElektorLabs-projecten, die altijd de kans bieden om iets te leren en hindernissen te overwinnen. Het zijn uitnodigingen om de grenzen van uw kennis en vaardigheden te verleggen.

Synchronisatie met een Hall-sensor

Het bouwen van deze door Elektor beschreven handspinner helpt u interessante onderwerpen te ontdekken, gebruiken en combineren: met enkele draaiende LED’s kunt u korte teksten en animaties weergeven als lichtkrant dankzij nabeelden op het netvlies of POV (Persistence of Vision). Dat is gemakkelijk gezegd, maar om het ook te realiseren, zult u toch het één en ander moeten leren! Hier wordt het goede oude werkingsprincipe van de bioscoop en van de televisie aan het werk gezet tussen uw vingertoppen. Om LED-besturing te synchroniseren met de huidige positie in de cirkel, dus om de LED’s op het juiste moment te doen oplichten en weer uitschakelen, moet de animatiesoftware de rotatiesnelheid van de spinner weten. Daarvoor gebruikt hij een Hall-sensor, dat is een component die gevoelig is voor magnetisme, als hij voor een vaste magneet langs draait. Ook dat principe is zo oud als de wereld, maar dit keer bent u het die het programmeert, waardoor het zich tientallen keren per seconde gaat afspelen tussen uw vingers.

Elektronica, LED’s, µC, software en mechanica

Dit is niet zo’n eenvoudig project, maar dankzij de bijzondere benadering van Elektor wordt niet alleen alles in detail uitgelegd, maar worden u ook alle onderdelen die u nodig hebt ter beschikking gesteld. De elektronica met de microcontroller en de LED’s, de software voor de microcontroller en de mechanische opbouw, die zorgvuldig is uitgebalanceerd: de behuizing is te printen op een 3d-printer en bestaat verder uit een kogellager en een print.
Het enige dat we u niet kunnen aanreiken, zijn uw eigen vaardige handen om het geheel in elkaar te zetten en uw nieuwsgierigheid om u in het project te verdiepen.