Wereldwijd vliegen er al bijna een jaar geen B737-MAX-8 en -9 meer. Sinds het tweede vliegtuig van dit type vorig jaar maart is neergestort, zijn de luchtwaardigheidscertificaten van al deze vliegtuigen wereldwijd ingetrokken. Sindsdien zijn er ongelooflijke veiligheidstekortkomingen in de productie en de certificering aan het licht gekomen, die ook de veiligheidsautoriteiten in diskrediet hebben gebracht. Nu is de Amerikaanse luchtvaartautoriteit van plan om Boeing te dwingen om bij veel 737-MAX vliegtuigen de bekabeling te vervangen.

Bij beide ongevallen werd de neus vóór de crash ongecontroleerd door de vliegtuigelektronica naar beneden gedrukt, wat wordt toegeschreven aan een defect automatisch anti-stall systeem. Een ongewoon lange onderzoeksfase bracht aan het licht dat er defecte sensoren waren geïnstalleerd en dat andere veiligheidsrelevante tekortkomingen waren verzwegen. Uiteindelijk heeft dat er nu toe geleid dat de goedkeuring van de volledige bekabeling is ingetrokken, aangezien kortsluitingen en soortgelijke problemen anders niet kunnen worden uitgesloten. Naar verluidt geldt dit voor bijna 800 MAX-exemplaren die al zijn geproduceerd en waarvan sommige al zijn afgeleverd.

Het vliegtuig wordt pas weer vrijgegeven voor het luchtverkeer als alle veiligheidsrelevante kwesties zijn opgehelderd. Desondanks verwacht Boeing dat het vliegtuig halverwege dit jaar weer operationeel zal zijn.

Zoals blijkt uit dit roemloze verhaal met een triest begin, is elektronica een integraal onderdeel geworden van bijna elk aspect van het menselijk leven en worden veiligheidsaspecten steeds belangrijker. U zou aan de problemen van Boeing moeten denken als u zich ergert aan de bureaucratie die geacht wordt de veiligheid van technische systemen en apparatuur te waarborgen. Het is een logisch gevolg van steeds complexere systemen (met alle voordelen van dien) dat ook de corresponderende regelgeving steeds ingewikkelder wordt.

Fotolicentie: GNU Free Documentation License