Visueel programmeren met de ViSi-Genie

ViSi-Genie is de snelste manier om een indruk te krijgen van de mogelijkheden met een 4D Systems-displaymodule, dus we klikken op de blauwe pijl onder ViSi-Genie.

Workshop4 IDE ViSi-Genie start button
Klik op de pijl om de ViSi geest op te roepen.

Kies in de Home-tab de GUI-elementen die u wilt en plaats ze op het virtuele display door ze ernaartoe te slepen of door ze te selecteren en daarna ergens op het virtuele display te klikken. In het venster ‘Object Inspector’ kunt u de eigenschappen zoals grootte, positie en kleur instellen.

Events

Veel elementen produceren events als hun status is veranderd (bij een LED of een drukknop) of als ze worden bediend (als een slider wordt verschoven bijvoorbeeld). U kunt die events naar andere GUI-elementen routeren of ze naar de host sturen. De host kan antwoorden door berichten naar de GUI-elementen te sturen en hij kan ze vragen om hun huidige waarden door te geven.

Een eenvoudige GUI bouwen

Een goed eerste experiment is om bijvoorbeeld een slider en een paneelmeter op het display te zetten en het ‘OnChanging’-event van de slider te verbinden met het meetinstrument. De wijzer volgt dan de waarde van de slider. Voor de beste resultaten moeten beide besturingselementen dezelfde minimum- en maximumwaarde hebben; stel die in op de bijbehorende properties-tabs.

Een ViSi-Genie-GUI zal in de praktijk input- en output-besturingselementen bevatten. Vrijwel alle output-besturingselementen (LED’s, meters, digits, enz.) zullen door de host worden aangestuurd. En omgekeerd zullen vrijwel alle input-besturingselementen (zoals drukknoppen, sliders, draaiknoppen, enz.) hun waarde rapporteren aan de host. Output-besturingselementen hoeven daarvoor niet geconfigureerd te worden; bij input-elementen is het mogelijk om één of meer van hun events in te stellen op ‘Report Message’, zodat de host ze niet telkens hoeft te pollen.

Workshop4 IDE Arduino host setup
Deze gen4-uLCD-43DCT-CLB-module met Arduino-host wordt gevoed uit een power bank.

Een GUI op het display laden

Als de GUI klaar is, kan hij op de module worden geladen. Dat gaat met de programmeeradapter met de microUSB-connector. Steek de platte kabel met de contacten naar boven in de FPC-aansluiting.

Het programmeren met Workshop4 IDE gaat in twee stappen. Daarbij worden verschillende files op de microSD-kaart geschreven en andere in de processor, dat kan best even duren. Als u geen belangrijke veranderingen in de GUI hebt gemaakt, kunt u het updaten van de SD-kaart overslaan.