Onderzoekers aan de North Carolina State University hebben met off-the-shelf wide-bandgap siliciumcarbide-onderdelen een nieuwe standaard gezet op het gebied van inverters met in het achterhoofd toepassing in elektrische en hybride voertuigen.
 
“Ons prototype siliciumcarbide-inverter stuurt onder normale omstandigheden 99 % van de energie door naar de motor, dat is ongeveer 2 % hoger dan de huidige, meest efficiënte silicium-gebaseerde inverters,” aldus Iqbal Husain, ABB Distinguished Professor of Electrical and Computer Engineering aan de universiteit. “Daarnaast kunnen de siliciumcarbide-gebaseerde inverters kleiner en lichter gemaakt worden dan hun siliciumvariant, wat het bereik van elektrische voertuigen vergroot.”
 
De nieuwe inverter heeft een ‘energiedichtheid’ van 12,1 kW per liter, zeer dicht bij het doel van 13,4 kW/L dat het Amerikaanse Department of Energy heeft gesteld voor 2020. Ter vergelijking: een gemiddelde inverter uit 2010 haalt zo’n 4,1 kW/L. Husain is er vrij zeker van dat de energiedichtheid nog kan worden opgeschroefd, aangezien het team voor het huidige prototype reeds bestaande siliciumcarbide-onderdelen heeft gebruikt. Onderzoekers aan de universiteit hebben recent nieuwe SiC-vermogensonderdelen gefabriceerd met een nog hogere energiedichtheid en een verbeterd dissipatievermogen, waardoor de omvangrijke vloeistof gebaseerde koelsystemen vervangen zouden kunnen worden door kleinere systemen met luchtkoeling.
 
Meer info: https://news.ncsu.edu/2016/09/inverters-boost-ev-range-2016.
 
Photo courtesy of Iqbal Husai