Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben een geheel nieuwe accu-architectuur ontwikkeld waarmee de kosten en afmetingen van een complete accu (inclusief bevestiging en aansluitingen) kunnen worden gehalveerd ten opzichte van de huidige modellen. Bovendien wordt het herladen van een accu met de nieuwe technologie net zo snel en eenvoudig als het vullen van de brandstoftank van een auto. De onderzoekers verwachten dat een doorontwikkeling van dit nieuwe type accu de elektrische auto volledig concurrerend kan maken met benzine- of dieselmodellen.

 

De nieuwe accu-architectuur is gebaseerd op ‘suspensie-cellen’ waarin vaste deeltjes in een vloeistof worden rondgepompt. De actieve onderdelen van de accu - de anode en de kathode – bestaan hier uit deeltjes die in een vloeibaar elektrolyt zweven. Deze twee suspensies worden door een membraan van elkaar gescheiden. De onderzoekers zijn er hiermee in geslaagd om de voordelen van bestaande maar niet efficiënte vloeistofstroomaccu’s te combineren met lithium-ion-technologie. De gebruikte suspensie lijkt een beetje op aardolie en zou dan ook eenvoudig bij een tankstation kunnen worden vervangen door een volledig opgeladen ‘vulling’.

 

Meer info:
http://web.mit.edu/newsoffice/2011/flow-batteries-0606.html