Gelukkig staat er veel nuttige informatie over specialistische schoonmaakmiddelen op het web, maar wees gewaarschuwd: die is niet altijd waarheidsgetrouw. Er is niemand die u gaat helpen als de bakelieten kast van uw klassieke radio onherstelbaar is verpest. Het is wel te begrijpen: zulke schoonmaakmiddelen zijn moeilijk te bespreken in een boek omdat ze in verschillende landen verkocht worden onder verschillende namen. Zo dwepen de Amerikanen bijvoorbeeld met hun DeOxit, maar wij in Europa zijn gewend aan Tuner60 en Kontakt. Het boek bespreekt het gebruik van schoonmaakmiddelen en smeermiddelen in algemene zin en laat de uiteindelijke keuze van een product over aan de lezer. Dat is op zich wel goed, maar wat verwijzingen naar producten die in het Verenigd Koninkrijk verkrijgbaar zijn, zouden toch nuttig zijn geweest.

Beginner of gevorderde

Ik betwijfel of beginners veel baat zullen hebben bij de korte achtergrondverhalen over de principiële werking van apparaten uit de jaren zeventig en tachtig aan het begin van elk hoofdstuk over apparatuur. Een meer directe of zelfs meer agressieve benadering van het foutzoeken en het aanwijzen van de schuldige zou nuttiger zijn geweest, want die informatie is zeldzamer dan uitleg over de werking van een dynamische microfoon, of de verdeling van de versterking in een stereoversterker, compleet met blokschema’s. Voor de agressieve benadering met alleen een gewone signaalvolger en wat logisch denken, ruiken, aanraken en luisteren zijn de boeken van Bob Pease geweldig, hoewel ze met hun Amerikaanse no-nonsens-aanpak misschien wat lastig te volgen zijn voor de beginneling.

Oude rotten in het knutselen met klassieke audioapparatuur zullen de inleidingen te summier vinden en de hoofdstukken over tuners, draaitafels, versterkers cassettedecks breedsprakig, terwijl schema’s en foto’s ontbreken.

Denk eens aan al die tijd die u besteed hebt aan het knoeien met oude apparaten, zonder te weten waar u mee bezig was. Vaak raken ze daardoor nog meer beschadigd dan ze al waren. Die tijd had beter besteed kunnen worden door u in te lezen over het onderwerp en daar is dit boek heel geschikt voor. Het lijkt een lange weg van het inrichten van een werkplaats via het verzamelen van onderdelen, tot en met het lossolderen van een gesmolten IC om een radio weer aan het spelen te krijgen! Maar het is wel de juiste route om te gaan en dat zal een goede investering blijken, net als het aanschaffen van dit boek. Boeken lezen is de moeite waard. En als u ze uit hebt, kunt u met meer zelfvertrouwen aan de slag.

Retro Audio – a Good Service Guide, door Paul Hetrelezis, ISBN 978-1-907920-58-5, verkrijgbaar in de Elektor Shop.