... en deskundigen klaarstaan om te helpen, mits u daar beleefd om vraagt. Ga er niet naartoe als u ongeduldig bent of alleen wilt weten “wat het waard is”. Als u werkelijk geïnteresseerd bent, kunt u op een zorgvuldig geformuleerde vraag een goed antwoord verwachten. Helaas vond ik in het boek maar weinig terug over de enorme kracht van de community die zich op deze forums ophoudt.

Begin bij het begin

Radio-restaurateurs staan enerzijds bekend om hun chaotische werkplekken en anderzijds om hun encyclopedische kennis en extreme behulpzaamheid. Ik heb op mijn Retrotronica-reizen wel een aantal van die schuurtjes gezien en ik vond het geweldig om te lezen hoe Paul Hetrelezis dit (brede) onderwerp op een gestructureerde en didactische manier wist te beschrijven. Zijn beslissing om het boek te beginnen met overwegingen over de werkplek, dán over te gaan naar vervangende onderdelen en pas daarna te beginnen aan de eerste test van uw ”geweldige koop voor maar vijf Euro” onderstreept de praktische benadering die in alle hoofdstukken van het boek terugkomt. De weinige theoretische en analytische gedeelten in sommige hoofdstukken vond ik een beetje te oppervlakkig, maar zeker niet onjuist. Ik weet zeker dat de auteur alleen de weg wil wijzen om diepere kennis te gaan zoeken in leerboeken en andere meer formele publicaties. Met andere woorden: doe uw huiswerk en zoek het op, dat maakt allemaal deel uit van de ervaring van het repareren van klassieke apparatuur!

Repareren of Restaureren

Met een duidelijke focus op een praktische aanpak bij het werken met al die oude audioapparatuur, is het boek duidelijk gericht op “het weer aan de praat te krijgen” en dat doet het op een goede manier, vooral voor beginners en voor mensen die snel resultaat willen of (durf ik het te zeggen?) het apparaat snel weer willen doorverkopen. Wie de lat wat hoger wil leggen en denkt aan restaureren en conserveren, zal in dit boek te weinig begeleiding en inhoud vinden. Dat komt vooral doordat er niet veel aandacht aan wordt besteed aan het schoonmaken, noch aan schoonmaakmiddelen, terwijl dat toch een vak apart is, met een hele community met fans, vijanden en profeten (zoek maar eens naar  WD40 op het web).