Voor het uitwisselen van documenten en foto's tussen gebruikers met verschillende eindapparaten hebben zich twee bestandsformaten tot 'lingua franca' ontwikkeld – PDF voor documenten en JPG voor foto's, tekeningen en dergelijke. Er is eigenlijk geen apparaat te bedenken dat met deze formaten niet overweg kan.

Met 3D-materiaal is de situatie echter minder simpel – daarvoor bestaat geen standaard-formaat. En dat is niet het enige probleem: 3D-data is doorgaans extreem complex en zeer omvangrijk, en dan is het lastig daar iets bruikbaars uit te destilleren dat op elk apparaat (dus bijvoorbeeld ook VR-brillen en smartphones) bekeken kan worden.

Aan het Fraunhofer Institut für Graphische Datenverarbeiting (IGD) is nu echter een oplossing voor dit probleem ontwikkeld: het web-gebaseerde instant3DHub. Hierbij is doorslaggevend dat de software, die op een server draait, alleen die data selecteert die voor de gebruiker noodzakelijk is – bijvoorbeeld door uitsluitend gegevens van zichtbare delen naar de eindgebruiker te verzenden. In het geval van een energiecentrale bijvoorbeeld, die uit zo'n 3,5 miljoen onderdelen bestaat, worden alleen de ongeveer 3000 zichtbare delen berekend en naar de gebruiker gestuurd.

Een andere belangrijke eigenschap van instant3DHub is dat het niet nodig is alle 3D-data in het eindapparaat te laden – de data wordt gestreamed in real-time. Op die manier kunnen ook kleinere draagbare apparaten (smartphones, tablets, VR-brillen) optimaal van de gegevens gebruik maken. Voor virtual en augmented reality is dit van essentieel belang. De autobouwers BMW, Daimler en Porsche maken inmiddels al op grote schaal gebruik van instant3DHub.