De meeste programmeerboeken voor de Raspberry Pi focussen op Python, maar in dit Nederlandstalige boek legt Dirk Ghysels uit hoe je je Raspberry Pi programmeert met C. Je krijgt in zijn boek niet alleen de basis uitgelegd van C, maar ook hoe je er allerlei projecten op je Raspberry Pi mee kunt uitvoeren. In de inleiding vernoemt de auteur terecht een vaak onderschatte reden om voor C te kiezen: wie al gewend is om met een Arduino te werken, zal bij een overstap naar de Raspberry Pi sneller aan de slag kunnen met C dan met Python. Veel Arduino-software is vrij eenvoudig om te zetten naar C.

Na de obligate uitleg over de Raspberry Pi, Raspbian en enkele nuttige elektronische componenten bestaat de eerste helft van het boek uit een degelijke uitleg van de programmeertaal C, doorspekt met talloze voorbeeldprogramma’s. Daarna komt hardware-interfacing aan bod: schakelaars uitlezen (inclusief matrixtoetsenborden), leds aansturen (inclusief Charlieplexing), zwaardere belastingen schakelen (inclusief motoren), en analoge en digitale sensoren uitlezen. Daarbij gaat de auteur telkens diep genoeg in op zowel de hardwarekant als op het programmeren in C, doorgaans via de op Arduino geïnspireerde bibliotheek wiringPi.

Tegen het einde van het boek gaat het over netwerkfunctionaliteit, inclusief een webserver, maar daar schakelt de auteur plots over naar de scripttaal PHP. Hoewel PHP voor webprogrammeren inderdaad geschikter is dan C, staan deze hoofdstukken eigenlijk niet op hun plaats in een boek over programmeren met C. Door dit manco krijgen lezers het idee dat ze voor netwerkfunctionaliteit naar een andere taal dienen over te schakelen. Het was logischer geweest als de auteur het netwerkgedeelte had ingevuld met een uitleg van sockets. Zo had hij met voorbeeldprogramma’s in C een client-serversysteem kunnen opbouwen om via het netwerk sensorgegevens uit te lezen of gpio-uitgangen te schakelen.

Ondanks het manco over netwerkfunctionaliteit is dit boek een goede inleiding in C. Vooral als je in C-programma’s hardware wilt aansturen op je Raspberry Pi en/of de overstap van Arduino naar C op de Raspberry Pi wilt maken, kun je door de vele voorbeeldprogramma’s en -schakelingen onmiddellijk aan de slag.

Auteur: Dirk Ghysels
Uitgever: Elektor International Media
Prijs: € 27,50