Siemens heeft samen met de Noorse werf Fjellstrand de eerste volledig elektrisch aangedreven veerboot gebouwd. Het 80 meter lange vaartuig kan 120 auto’s en 360 passagiers vervoeren en gaat op de Sognefjord varen tussen Lavik en Oppedal. Opmerkelijk is dat de accu’s van het schip in de pauzes tussen de overtochten binnen tien minuten weer worden opgeladen. De huidige veerboot verbruikt één miljoen liter diesel per jaar en heeft een uitstoot van 570 ton CO2 en 15 ton stikstof.

 

De nieuwe veerboot is speciaal ontworpen voor gebruik met elektrische aandrijving. De romp is gemaakt van aluminium inplaats van staal, en door de op een catamaran lijkende constructie is de weerstand in het water verminderd. Het totale gewicht is de helft van het gewicht van de huidige veerboot. Het schip wordt aangedreven door twee elektromotoren die bij een snelheid van 10 knopen samen 400 kW verbruiken. Het totale vermogen van de accu’s is 800 kW. De accu’s moeten binnen tien minuten worden opgeladen, maar omdat het lokale elektriciteitsnet niet zoveel vermogen in zo’n korte tijd kan leveren, wordt voor het opladen gebruikgemaakt van aan wal gestationeerde accu’s die vervolgens tijdens de overtocht weer (langzaam) uit het lokale net worden opgeladen.