725 kilometer rijdt de Lightyear One zonder tussentijds op te laden. Daarmee streeft de Nederlandse auto alle bestaande elektrische auto’s, waaronder de Tesla, ruimschoots voorbij.
Volgens CEO Lex Hoefsmit is de beperkte rij-afstand is op het moment de grootste belemmering voor mensen om een elektrische auto aan te schaffen. Daarom heeft het bedrijf daar vol op ingezet om de actieradius zo groot mogelijk te maken.

De vormgeving, materiaalkeuze, het relatief lichte gewicht dragen daar aan bij. Maar ook de motorkap en dak van zonnepanelen (5 m²) die de auto tijdens het rijden oplaadt en de aandrijving met vier elektrische wielmotoren.

Zo hebben de wielmotoren geen aandrijfassen en differentieel waardoor geen energie verloren gaat tussen motor en wielen. Verder kan de auto opgeladen worden aan een gewoon stopcontact. Met een 230 V-stekker zou per nacht '400 kilometer' in de accu geladen kunnen worden.

Op zonne-energie kan de auto theoretisch 20.000 kilometer per jaar gereden kunnen worden. Dit is wel in landen met veel zon. In Nederland gaat Lightyear One uit van 10.000 ‘gratis' kilometers.

Alumni van de TU Eindhoven hebben twee jaar gewerkt aan een werkend prototype. Naast de technologie hebben ze ook de fondsen geworven.

Het instapmodel van de Lightyear One kost 144.000 euro inclusief btw.