Op het netwerk van de auto komt door de aanhoudende toename van digitale autocomponenten steeds meer dataverkeer. Doordat meer processen straks dringen om voorrang op het netwerk, zouden belangrijke signalen in de knel kunnen komen - denk aan remmen of gas geven. Onderzoekers Rob Gielen en Nick Bauer van de TU/e, die onlangs op dit onderwerp promoveerden, hebben nieuwe technieken ontwikkeld die bottlenecks in dit soort netwerken aanpakken. De resultaten zijn breed toepasbaar, bijvoorbeeld in de draadloze afstemming in autocolonnes, in geautomatiseerde mijnbouwsystemen en energiedistributienetten.

 

Auto’s hebben een ‘networked control system’ (NCS). Dat wil zeggen dat het dataverkeer over gedeelde draden of wireless verbindingen en knooppunten gaat. Processen die van levensbelang zijn, krijgen nu simpelweg voorrang: een signaal aan de mp3-speler moet  wachten op een gassignaal, waardoor het gassignaal altijd op tijd aankomt. Dat gaat goed zolang het aantal urgente signalen beperkt is, maar dat aantal neemt toe door de opkomst van nieuwe systemen. De onderzoekers werkten daarom aan technieken voor networked control systems die rekening houden met tijdsvertragingen en capaciteitsbeperkingen op het netwerk, en toch stabiel blijven. Zo werd onderzocht hoe je deze beperkingen in de software van de regelaars kunt onderbrengen, en werd een geautomatiseerd systeem gebouwd om de prestaties van een NCS te analyseren. In een demonstratieproject werd aangetoond dat de ontwikkelde technieken daadwerkelijk werken.