Gebruik van actuele data over de stand van technologie blijkt volgens dit onderzoek een enorm verschil te maken. Veel institutionele voorspellers nemen aan dat de kosten van accupacks voor elektrische voertuigen tussen 2010 en 2050 lineair zullen dalen. Dan zou de prijspariteit met verbrandingsmotoren pas in 2045 worden bereikt. Maar die aanname is al achterhaald door de ontwikkelingen in de echte wereld. McKinsey & Company schatten een daling van bijna 80% van de gemiddelde prijs van een accupack van $1,000/kWh in 2010 naar $227/kWh in 2016.

(Het gaat hier wel om gemiddelden en schattingen. Als het gaat om de prijs van de accu’s, houden autofabrikanten hun lippen stevig op elkaar. Maar bij een ruzie tussen GM en Tesla waren ze vorig jaar gedwongen hun kaarten op tafel te leggen. Ze beweerden toen allebei de prijs te hebben teruggebracht naar minder dan $190/kWh.)

Het wordt in brede kring aangenomen dat elektrische voertuigen op kosten zullen kunnen concurreren bij een accuprijs van ongeveer $150/kWh. We zullen moeten afwachten of dat in 2020 kan worden bereikt zoals het onderzoek voorspelt. Maar de bewering van de auteurs dat institutionele voorspellers zouden moeten werken met actuele gegevens is zeker waar. Gezien de snelheid waarmee de kosten tot nu toe zijn gedaald, lijkt 2020 een veel realistischer schatting dan 2045. Volkswagen gelooft er in elk geval in. Ze hebben al een advertentie voor hun nieuwe volledig elektrische Volkswagen I.D.: ‘De I.D. komt in 2020 op de markt voor een vergelijkbare prijs als een Golf met dezelfde prestaties en uitrusting.’

Het rapport met de titel Expect the Unexpected is geproduceerd door CTI in samenwerking met het Grantham Institute bij Imperial College in Londen. Het rapport bevat een soortgelijk aangepast model voor de adoptie van zonne-energie. De studie heeft ook interactieve presentaties waarmee de data kan worden onderzocht.

Afbeelding: public domain