Bij hoge snelheden kan de stroomafnemer (pantograaf) van een trein het contact met de bovenleiding verliezen. Er ontstaan dan vonkbogen waardoor extra slijtage optreedt. Dit kan worden tegengegaan met een regelsysteem dat bewegingen van de bovenleiding voorspelt en de druk op de stroomafnemer hierop aanpast. Voor de ontwikkeling van zo’n regelsysteem is door de Technische Universiteit Wenen in samenwerking met het bedrijf MELECS MWW Gmbh een proefopstelling gebouwd waarmee het gedrag van bovenleiding en stroomafnemer bij hoge snelheden kan worden nagebootst.

 

Bovenleiding en stroomafnemer vormen een complex bewegend systeem. Daarom kan bij een drukregeling van de stroomafnemer niet worden volstaan met alleen de kracht te meten die de bovenleiding op de stroomafnemer uitoefent en vervolgens de druk aan te passen. De regelaar moet kunnen voorspellen wat de bewegingen van de bovenleiding in de komende fractie van een seconde zullen zijn, en daar op anticiperen. In de nieuwe proefopstelling wordt de beweging van de bovenleiding bij snelheden van 300 tot 400 km/uur met een industriële robot nagebootst, en kunnen verschillende regelmodellen van de stroomafnemer worden getest.

 

Foto: TU Wien