WaterColorBot-Elektor-TV
De WaterColorBot V2.0 wordt samengebouwd
en getest geleverd.
De WaterColorBot is geen speeltje en geen gadget, maar een aantrekkelijk educatief project. Hij is bedoeld om meisjes en jongens, volwassenen en leraren actief te betrekken in robotica en creatief “maken”. Hij stelt jonge mensen niet alleen in staat om te leren over numerieke besturing en het programmeren van robots. U kunt er nog veel meer mee doen. OM te beginnen is de WaterColorBot V2.0 een gespecialiseerde plotter met een stevig houten frame. Hij maakt gebruik van waterverf om uw eigen digitale grafische ontwerp vast te leggen op papier. Hij doopt de kwast in water en haalt de juiste kleur op. De robot verft terwijl u toekijkt en reproduceert een compleet grafisch ontwerp onder besturing van de computer of hij volgt uw bewegingen als u in real time een schets maakt. Er wordt gebruik gemaakt van gewone waterverf en papier (er zijn geen bijzondere materialen nodig).

Compatibel met Mac, Windows en Linux systemen

De WaterColorBot is ook een echte CNC -machine ( CNC = Computer-automated, Numerically Controlled) waarmee creatieve mensen verbazende dingen kunnen doen.
Twee motoren in het frame van de robot sturen elk een kleine aluminium windas. Met de windassen trekt het systeem aan stangen die de X- en Y-positie besturen van de kwast, die op een aluminium drager gemonteerd is.
 
De WaterColorBot V2.0 wordt samengebouwd, getest en klaar voor gebruik geleverd, met een startpakket van waterverf, papier en een penseel. Ook andere waterverf kan worden gebruikt. Een bibliotheek van ondersteunde waterverfdozen maakt deel uit van de documentatie. Met aangepaste grondplaten kunnen ook andere verfsoorten worden gebruikt: Vloeibare waterverf, temperaverf en waterverf-potloden.
Alles wat u nodig hebt is een vrije USB -poort op een Mac-, Windows- of Linux-systeem en een internetverbinding om de software, handleiding en tekeningen te downloaden.
 

Formaten en modes

Er zijn twee verschillende tekenmodes beschikbaar: "Automatische" modus met verschillende instellingen voor het tijdsinterval voor het herbevochtigen van de kwast en real-time "met de hand" schilderen, waarbij een schets op het scherm wordt gevolgd en met de hand wordt aangegeven wanneer de kwast opnieuw moet worden bevochtigd.
 
Voor de vectortekeningen maakt de robot gebruik van het SVG-bestandsformaat. De bekende Inkscape-software kan veel verschillende bestandsformaten (PDF, Illustrator, ...) omzetten naar SVG. Voor experimenten met pixel-afbeeldingen en het omzetten van deze files naar vectorontwerpen, kan beter andere conversiesoftware worden gebruikt.

Een Laboratorium voor Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics (STEAM)

WaterColorBot is een goed gedocumenteerd  volledig open source-project (hardware, firmware en software).  De modificeerbare hardware is ontworpen om te worden uitgebreid en ingezet voor veel andere toepassingen die heel anders kunnen zijn dan de tekenrobot.
Het is ook een laboratorium voor het onderwijzen en leren over onderwerpen en principes in het kader van de Wetenschap, Technologie, Engineering, Kunst en Wiskunde (STEAM).
Natuurkunde: Additief en subtractief mengen van kleuren, oppervlaktespanning, thermisch geleidingsvermogen, snaarwielen, windassen, krachtdiagrammen, spanning, wrijving, koppel en kracht, elektrisch vermogen, sterkte van materialen, flexibiliteit van materialen, elasticiteit.
Scheikunde: Oplosbaarheid, verdamping, chromatografie.
Biologie: Prepareren van objecten, met de WaterColorBot bacteriën op agaragar schilderen of de WaterColorBot gebruiken om te pipetteren. Mossporen op voedingsbodems schilderen voor groeiproeven. Chemische remmers aanbrengen voor het besturen van cultuurgroei.
Technologie & engineering: Lithografie (met een ets-resist-pen). Gedrukte elektronica, met geleidende inkt maken van schakelingen. Studenten vertrouwd maken met ontwerpsoftware, CAD en numerieke besturingen.
Mechanica: Motion control, vermogensoverdracht, gelijkspannings- en stappenmotoren, lineaire translatiemechanismen, omzetting van rotatie.
Elektronica: Schakelingen ontwerpen, microcontrollers, voedingen, spanningsregelaars, digitale logische interfaces, H-bruggen en motorbesturing.
Software: Computer graphics. Numerieke besturing. Firmware-ontwerp.
Kunst: Schilderen en ander technieken verkennen (olieverf of pastelverf).
Wiskunde: Tangrams schilderen en uitknippen. De Stelling van Pythagoras bewijzen. Geometrische constructies. Functies en data plotten. Coördinatensystemen.