Waarom een boek?

Eén van de oorzaken van de warrige discussies en broodje-aapverhalen rondom condensatoren is het Internet met zijn enorme hoeveelheid “simpele, snelle” besprekingen van onderwerpen die anders lang en droog overkomen. Nog een complicerende factor en paradoxaal genoeg ook een “kracht” van het Internet, is dat de informatie overal verstrooid is, wat het lastig maakt om rustig de feiten boven water te halen. Ik noemde al hoe blij ik was met de correct gedrukte symbolen in ABC of Capacitors. Daar komt nog bij dat hier alle informatie over de nederige condensator op één plaats bij elkaar is gebracht, dat is heel handig.

Het ontbreken van een hoofdstuk over praktische toepassingen van verschillende condensatortypes in het ABC of Capacitors beperkt de praktische inzetbaarheid van het boek, maar het geeft een bijzonder stevige basis om zelf verder te gaan: oefenen in de praktijk. Het boekje is heel goed georganiseerd, bondig en prachtig gedrukt. Op uw boekenplank neemt het een breedte in die ongeveer gelijk is aan de middellijn van een elco van 100µF / 35V uit de jaren negentig (met zijn erbarmelijke effectieve serieweerstand) dus daar hoeft u het niet voor te laten liggen. En ook de prijs van maar €9.90 is te rechtvaardigen, om niet zeggen geweldig, zeker als je dat vergelijkt met de ellende die je in huis haalt met een zak lekkende condensatoren uit China, die zelfs nieuw al slecht presteren.

ABC of Capacitors — basic principles, characteristics and capacitor types kost €9.90 en is verkrijgbaar in de Elektor-shop. Het is een welkome toevoeging aan Würth’s gewaardeerde serie van naslagwerken over passieve componenten.