Loop gewoon de stand van STMicro binnen, zoek een vriendelijk marketingpersoon en vertel over een project dat u (en uw bedrijf) zou willen doen en welke hardware daar voor nodig zou zijn. Dan krijgt u een tegoedbon, waarmee u uw kit later die dag kunt ophalen bij een speciale balie met vriendelijke medewerkers. Die balie is gemakkelijk te vinden, want daar staat één van de langste wachtrijen van de beurs voor. U moet er dus iets voor over hebben, maar dan hebt u gratis ST- / Nucleo-hardware in handen.

Uitbreidingsprojecten
STMicro’s assortiment van uitbreidingskaarten is even gevarieerd, maar minder verwarrend dan hun µC-assortiment en het boek weet ze weer uitstekend te beschrijven. Bluetooth, WiFi, stappenmotoren, BLDC-motoren, bewegings-MEMS en -sensoren, LED’s, NFC, gebaardetectie en andere uitbreidingskaarten zijn beschikbaar. Sommige daarvan zijn niet zo gemakkelijk mee te krijgen van een beurs, maar andere worden vaak uitgedeeld als snoepgoed. Niet alle uitbreidingskaarten worden gebruikt in de projecten in het boek.

De projecten
De projecten worden in het boek voorafgegaan door korte, vooral theoretische hoofdstukken over de Nucleo-IDE of development toolchain (hoofdstuk 3), de STM 32 Nucleo-processorarchitectuur (hoofdstuk 4) en enkele voorbeelden van het programmeren met de IDE’s (hoofdstuk 5). Ik was blij om hier te lezen over producten van derden, zoals ARM Mbed, MDK- ARM en TrueSTUDIO. STMicro’s eigen System Workbench komt als laatste aan de orde, heel in het kort en kreeg geen voorkeursbehandeling in vergelijking met de andere producten. Misschien is dat omdat System Workbench sterk lijkt op TrueSTUDIO dat ook gebaseerd is op Eclipse.
De projecten in hoofdstuk 6 zijn de pareltjes in het boek, niet vanwege de originaliteit maar vanwege de strak aangehouden structuur bij alle projecten, van eenvoudig tot “misschien wel uitdagend voor Clemens Valens”: De structuur bestaat uit:
  • Projecttitel
  • Projectbeschrijving
  • Doel van het project
  • Blokschema voor het project
  • Schema voor het project
  • Opbouw van het project
  • Project programmalisting voor het project
  • Beschrijving van het programma
  • Extra werk (optioneel)

Hier blijkt duidelijk Dogan Ibrahim’s lange ervaring als technisch auteur, instructeur, lector en maker van curricula. Alle projecten in het boek zijn door hem uitgeprobeerd en getest.

De schema’s waren weliswaar ondubbelzinnig en duidelijk, maar ik miste de gebruikelijke Elektor-stijl en -symbolen. De listings waren niet verprutst door de layout-afdeling. Maar let op, misschien hoeft u wel niets in te typen…

Gratis software

Tot mijn genoegen bleek een oud probleem met veel van Elektor’s “embedded en computing”-boeken bij deze publicatie opgelost: alle codevoorbeelden die worden besproken in het boek zijn gratis online beschikbaar. In het verleden werkte de uitgeverij met een vreemd beleid: er werd een unieke code meegeleverd met elk boek, waarmee de rechtmatige eigenaar toegang kon krijgen tot de software. Soms was het nog erger en waren complete softwarepakketten, die door de auteurs van boeken zorgvuldig waren samengesteld verdwaald “in hyperspace” vanwege herhaalde website-verbouwing, of diep begraven in de verschillende Elektor-websites.