Instelmogelijkheden

Alle instelmogelijkheden zijn goed uitgelegd in de bijgevoegde handleiding. Via het menu kun je de datum en tijd instellen, gemaakte plaatjes op de SD-kaart terugkijken, de intensiteit van de achtergrondverlichting instellen, schakelen tussen Fahrenheit en Celsius, de achtergrondtemperatuur instellen (+ er staat een uitleg in de handleiding over wat dat precies is), de capaciteit van de SD-kaart aflezen, het kleurenpalet van het IR-beeld kiezen, de emissiviteit instellen (ook dit wordt weer uitgelegd in de handleiding en er is een tabel opgenomen met de instellingen voor veelvoorkomende materialen) en je kunt instellen of de warmste en koudste beeldpixel aangeduid moeten worden.

Bij de bediening vond ik sommige instellingen niet erg intuïtief, maar een blik in de handleiding loste het snel op en de meeste implementaties zijn achteraf gezien wel fijn. Zo vond ik in eerste instantie niet hoe je de verhouding tussen het IR-beeld en het gewone camerabeeld kon aanpassen (dus meer of minder van het IR-beeld zichtbaar maken en over het camerabeeld heen projecteren). Dit stel je heel eenvoudig in met de links/rechtstoetsen; je hoeft er niet eens het menu voor in (wat ik dus eigenlijk wel verwacht had en daardoor in eerste instantie niet vond).

In gebruik

Het werken met het apparaat zelf is vrij eenvoudig. Je zet hem aan en richt hem op het onderwerp. De knop voor het maken van een foto was in eerste instantie wel even wennen, want je hebt de neiging het apparaat stevig vast te pakken, en dan druk je al snel met je wijsvinger op de knop. Maar daar houd je al snel rekening mee en als je het onder de knie hebt, blijkt dat deze knop tóch vaak op de juiste positie zit. Een knop achterop is in talrijke gevallen een stuk lastiger, zeker omdat je de camera dan vaak ongewenst beweegt en het onderwerp er niet goed of door de beweging onscherp op staat. Nee, een fijn trekje met je trigger finger en de afbeelding kan opgeslagen worden (de camera vraag elke keer of je de foto wilt opslaan of niet, handig om te voorkomen dat je onwetend al tig keer de ontspanknop hebt geactiveerd). De afbeeldingen worden als BMP-bestand opgeslagen met de resolutie van de camera — 240x320 pixels. De meegeleverde SD-kaart van 8 GB zou dan meer dan 50.000 plaatjes kunnen bevatten, de handleiding heeft het over 25.000. We hebben niet geprobeerd of er een begrenzing in het apparaat zit, maar zelfs het ‘slechtste’ geval van 25.000 lijkt ons ruim meer dan voldoende.

Natuurlijk kun je niet alleen afbeeldingen opslaan. De live view-functie werkt ook prima. De gemeten temperatuur van de center-pixel staat linksboven in beeld. De minimaal en maximaal gemeten temperatuur staan netjes linksonder weergegeven. Als je de functie “Marking of spot temperature” activeert, geven twee identiek aan de center marker vierkantjes aan waar deze minimale en maximale temperatuur gemeten worden.

Links 100% camera, rechts 100% IR-beeld.

De beeldhoek is in de praktijk redelijk goed gekozen. De beste meetafstand is 50 cm. Als je van te dichtbij meet, zie je dat de IR-sensor en de gewone camera zich niet exact op hetzelfde punt bevinden (is fysisch natuurlijk ook niet mogelijk) en dat de beelden elkaar niet helemaal goed overlappen. Bij zeer kleine schakelingen kan dit een probleem zijn. Je kunt dan niet heel precies bepalen welke component nu zo warm wordt. Maar met een ‘gewone’ schakeling gaat het prima.

Beeldhoek, bereik, nauwkeurigheid, en instelmogelijkheden zijn dus allemaal dik in orde. Wat wel opvalt, is de ietwat trage beeldverversingssnelheid. Er treedt wat vertraging (‘lag’) op dus je moet niet te snel bewegen met de camera als je hem ergens nauwkeurig op wilt richten. Maar echt storend is dit niet. Zeker niet omdat vrijwel alle objecten die je als elektronicus gaat meten vrij statisch zijn.

De witte en zwarte IR-overlays vinden we een stuk minder duidelijk dan de bekende paars-rood-gele overlay.

Er is een led ingebouwd die bedoeld is om de camera (niet de IR-sensor natuurlijk, die heeft dat niet nodig) te ondersteunen als er weinig licht is. Deze is niet bijster krachtig — het lijkt een gewone 5mm-led — en wat mij betreft alleen bruikbaar in noodgevallen.

De instelmogelijkheden zijn eigenlijk erg compleet. Toegeven, ik ben misschien geen specialist op het gebied van thermische camera’s, maar voor de doelgroep ­— reparateurs en ontwikkelaars — kan ik in de gauwigheid geen ontbrekende instellingen verzinnen die onontbeerlijk zijn in deze prijsklasse. Hij doet eigenlijk prima wat hij moet doen en ik kan eigenlijk geen minpunten noteren, behalve het lampje dan. Op het lab willen we hem in ieder geval graag blijven gebruiken!