In de huidige generatie sterk geautomatiseerde auto’s moet de bestuurder blijven opletten en ingrijpen wanneer nodig. Uit promotieonderzoek van Daniel Heikoop (TU Delft) blijkt dat deze taak, als men niet zelf actief rijdt, erg vermoeiend is en dat deze bestuurders onvoldoende alert zijn.

Platooning

Als oplossing voor het fileprobleem op autosnelwegen wordt vaak ‘platooning’ voorgesteld: automatische voertuigen die zeer dicht achter elkaar in colonne rijden. Volgens Daniël Heikoop van de TU Delft is dit echter een erg slecht idee.

Automatisering

De automatisering van voertuigen neemt hand over hand toe. Het wordt daarom steeds belangrijker te begrijpen hoe bestuurders zich gedragen terwijl ze in zo’n geautomatiseerde auto rijden. Voertuigen met systemen als rijstrookassistentie (Lane Keeping Assist) of intelligente cruise control (Adaptive Cruise Control) bieden de bestuurder niet alleen ondersteuning, maar dwingen hem ook voortdurend op gevaarlijke situaties of systeemstoringen te letten.

Slaapverwekkend

Dit passief toezicht houden is extreem vervelend en slaapverwekkend, zo blijkt uit het onderzoek van Heikoop. Hij onderzocht daartoe de psychologische toestand van bestuurders tijdens 35 minuten durende ritten in autonoom rijdende Tesla’s. De bestuurders moesten niet anders doen dan opletten — maar het bleek dat bestuurders de neiging hadden in te dutten.
De onderzoeker concludeert dat een situatie waarin mensen in sterk geautomatiseerde voertuigen rijden die desondanks voortdurend toezicht nodig hebben, een gevaarlijke situatie is. Het moge zo zijn dat met platooning zowel het brandstofgebruik als de filevorming kunnen worden gereduceerd, maar het is beter dit pas in te voeren waneer voertuigen werkelijk volledig autonoom zijn. De huidige geautomatiseerde voertuigen zijn domweg niet betrouwbaar genoeg.
(Bron: TU Delft)