De eerste stappen

Dit moet je zelf nog toevoegen: een Arduino Uno,
USB-kabel, klinkstekerkabel en een stuk draad.
De eerste stap was het solderen van de meegeleverde headers op het printje, want uit praktische overwegingen worden die er los bij geleverd. Verder heb ik op de aansluitingen voor de antenne-ingang een tweepolige pinheader gemonteerd. Dat is wel zo handig bij het aansluiten van een antenne. Er hadden wel enkele van zulke pinheaders in de doos mogen zitten, want ik kan me voorstellen dat niet iedereen die heeft liggen tussen zijn onderdelen.

Vervolgens werd de print op een Arduino gestoken en kon de Uno op de PC of laptop worden aangesloten. Daarvoor zijn een USB-kabel (USB A naar USB B) voor de datacommunicatie en een 3,5 mm stereo klinkstekerkabel voor de audioverbinding nodig. Toen werd het tijd om het boek er bij te nemen. Op de eerste pagina’s beschrijft de auteur kort de hardware op het SDR-shield en dan wordt het meteen praktisch met de introductie van het programma G8JCFSDR. Het downloaden en installeren van het programma was snel gebeurd. Een groot voordeel van dit programma is dat het Elektor SDR-shield volledig wordt ondersteund. Na het kiezen van het shield in het configuratie-menu biedt het programma de mogelijkheid om de juiste frequentie-aanstuursoftware in de Arduino te laden, zonder dat de Arduino-IDE hoeft te worden geïnstalleerd. Dat verliep ook allemaal vrij vlot. Let er wel op dat je in G8JCFSDR bij het kopje Display de optie “full” moet aanklikken, anders is de Config-knop niet zichtbaar. Nadat ik een stuk draad aan de antenne-ingang had gehangen, kon ik dan op zenderzoektocht gaan. Voordat je het in de gaten hebt, is een middag voorbij en heb je allerlei mogelijkheden en instellingen van het programma zitten uitproberen. Ik heb vroeger wel eens wat gespeeld met een eenvoudige kortegolf-ontvanger, maar dit is veel leuker en biedt oneindig meer mogelijkheden!

Het programma G8JCFSDR is ideaal om mee te
starten, het SDR-shield wordt volledig ondersteund.

Na deze eerste ervaringen kon ik verder gaan met het installeren het aparte PC-afstemprogramma voor de oscillator op het SDR-shield (alle door de auteur geschreven software in dit boek is beschikbaar op de Elektor-website). Dat is namelijk nodig bij gebruik van andere SDR-programma’s zoals SDRsharp, het volgende programma dat  in het boek wordt besproken. Dit biedt weer heel andere mogelijkheden dan het eerste programma.

Eerlijk gezegd ben ik nog niet verder gekomen dan wat ik hierboven beschreven heb en dat zijn pas de eerste 40 pagina’s van het boek. Het volgende hoofdstuk gaat over antennes en bij mijn experimenten heb ik al snel ondervonden hoe belangrijk de antenne is. Ik ga dan ook beslist nog verder in het boek en probeer verschillende antennesoorten en aansluitmogelijkheden uit. Voor deze experimenten zijn de twee meegeleverde ringkernen heel handig. De resterende hoofdstukken zal ik ook nog wel doorspitten, maar ik denk dat ik met die antenne-experimenten nog wel een hele tijd zoet zal zijn. Dit is een bijzonder leuke kit die niet veel kost en waarmee je heel veel ervaring kunt opdoen op het gebied van Software Defined Radio.