Wanneer u een van de gelukkigen bent die een woning met voldoende dakoppervlak bezitten, en wanneer u ook nog over de aanschaf van een elektrische auto delibereert, dan ligt het voor de hand om de ‘ecologische bandafdruk’ van uw nieuwe e-auto zo klein mogelijk te houden. Wanneer men niet in de stad woont maar op het platteland (of een rijtjeshuis in de stad bezit) en toch al over de aanschaf van een fotovoltaïsche installatie denkt, dan (en misschien niet alleen dan) bent u wellich geïnteresseerd in enkele overwegingen over het aantal zonnepanelen dat u extra nodig hebt om zoveel mogelijk stroom voor uw e-auto zelf te genereren.

Accucapaciteit en panelen

In de eerste plaats moet u natuurlijk weten over wat voor een voertuig we het zo ongeveer hebben – de dikste Tesla met een accu van 100 kWh of een kleine e.GO met nog geen 15 kWh? En willen we dat vehikel ook in één dag helemaal kunnen volladen?

Wanneer we uitgaan van een standaard 250-Wp-paneel met een oppervlak van 1,6 m², dan mogen we in onze contreien per jaar op zo’n 220 kWh rekenen, dus per dag gemiddeld 600 Wh. Dan zouden we voor die Tesla zegge en schrijve 167 panelen nodig hebben, die een dakoppervlak van meer dan 270 m² zouden beslaan. Niet bepaald realistisch, nog afgezien van de kosten (aan de andere kant – wie zich zo’n Tesla kan veroorloven...). En ’s winters zouden we de accu hoogstens halfvol kunnen laden. Alles bij elkaar dus geen briljant idee.

Bij de e.GO Life met zijn 14,5 kWh komen we echter uit op 25 panelen met een oppervlakte van ongeveer 40 m². Dat is haalbaar, want dat correspondeert met een normale PV-installatie van 6 kWp en blijft bovendien betaalbaar. Maar ook deze oplossing is alleen bruikbaar wanneer we het net als ‘energiebuffer’ gebruiken, dus ’s zomers stroom aan het net leveren en ’s winters de ontbrekende energie daaraan onttrekken.

Kilometers en panelen

Het autonome laden van een e-auto ziet er een stuk realistischer uit wanneer we uitgaan van het gemiddeld per dag afgelegde aantal kilometers. Wanneer we met 60 km/dag rekenen, komen we bij de Tesla uit op ongeveer 14 kWh/dag en bij de e.GO op een geschatte 9 kWh/dag – en dan blijkt het verschil opeens helemaal niet meer zo groot...

Bij dit scenario hebben we voor de Tesla slechts ongeveer 24 panelen van 250 Wp (oppervlak 40 m²) nodig, dus ongeveer evenveel als we voor de kleine e.GO nodig hebben voor volladen. Een Teslabezitter zou dat moeten kunnen opbrengen. Om de installatie zo te bemeten dat het dagelijks verbruik ook in de winter geleverd kan worden (dat komt neer op een factor 2,5), is echter weer overkill.

Met dezelfde redenering komen we bij de e.GO uit op 15 panelen met een oppervlak van 24 m². En het is ook realistisch om een nieuwe PV-installatie meteen 4 kWp groter te bouwen om een kleine e-auto te kunnen laden. Bij een eengezinswoning blijven de fiscale en bureaucratische aspecten dan waarschijnlijk ook nog overzienbaar.

Caveat: deze overwegingen gelden uitsluitend wanneer we onze elektro-auto overdag kunnen laden. Wanneer we die voor woon-werkverkeer gebruiken, hebben we een bufferaccu met voldoende capaciteit nodig waardoor de kosten meteen veel hoger worden.