Dirk Stans (Managing Partner, Eurocircuits) zal op 18 november 2021 deelnemen aan het World Ethical Electronics Forum (WEEF). Onlangs deelde hij enkele gedachten over ethische elektronica en het lokaal kopen van PCB's.

Abate: Het World Ethical Electronics Forum (WEEF) behandelt een breed scala aan belangrijke onderwerpen, waaronder groene elektronica, activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), het gebruik en de gevolgen van kunstmatige intelligentie, ethiek in de bedrijfscultuur en meer. Vertel ons eens welke ethiek gerelateerde onderwerpen voor jou het belangrijkst zijn en waarom.

Stan: In principe zijn we geïnteresseerd in alle elementen van ESG, Environmental, Social en Governance, de basis van duurzaamheid. Allereerst is vooral het groeiend bewustzijn binnen onze eigen organisatie. Geen actie zonder geloof in de noodzaak van ESG voor onze toekomst, zakelijk of persoonlijk.

We zijn begonnen met kleinere praktische projecten, zoals afvalvermindering, energiebesparing, enz., omdat deze zowel de kosten als het milieu beïnvloeden, waardoor ze gemakkelijker te waarderen zijn door het lokale management van de fabriek. Vervolgens hebben wij de investeringen in zonne-energie, de vernieuwing van onze afvalwaterzuiveringsinstallatie en een nieuw sociaal gebouw voor onze medewerkers op ons genomen.
 
Dirk Stans on Ethical Actions
Dirk Stans (Managing Partner, Eurocircuits)
Abate: Eurocircuits neemt milieuvriendelijke PCB-productie serieus, wat een van de redenen is waarom leden van de Elektor-gemeenschap een voorkeur voor je diensten heeft. Hoe zorg je ervoor dat je PCB-productieprocessen milieuvriendelijk en efficiënt zijn?

Stan: Men kan nooit beweren dat zijn of haar producten milieuvriendelijk en efficiënt zijn, want wat is de referentie? Maar wat we wel kunnen zeggen is dat we er al jaren naar streven om boards te maken met zo min mogelijk afvalmateriaal. Het orderverwerkingsysteem dat we al meer dan 20 jaar toepassen is hiervoor de belangrijkste drijfveer. Minder afval is ook minder energie, minder waterverbruik, enz. Efficiëntie stimuleert dus milieuvriendelijkheid. Bovendien investeren we zoveel mogelijk in hernieuwbare energie en vernieuwen we onze afvalwaterzuivering.

Abate: Bedrijven in de elektronica-industrie kunnen op tal van gebieden het verschil maken. Een goed voorbeeld is de betrokkenheid van Eurocircuits bij Project MARCH, een non-profitorganisatie, daagt studenten en innovators uit om exoskeletten te ontwikkelen om mensen met dwarslaesie te helpen. Wanneer is Eurocircuits erbij betrokken geraakt? Wat zijn de resultaten geweest?

Stan: Eurocircuits steunt al jaren educatieve studentenprojecten. Studenten zijn onze klanten van morgen. De vraag naar elektronica ontwikkelaars is groot en hun aantal is beperkt. Daarom zijn we gemotiveerd om het elektronica-onderwijs te helpen promoten. Deze studentenprojecten zoals project MARCH brengen enorme praktische ervaring met zich mee voor de studenten, waardoor ze meer zakelijke ervaring hebben op het moment dat ze afstuderen. Project MARCH heeft ook een emotionele band met het project. Het streeft ernaar mensen te helpen voor wie er anders weinig hoop is dat ze weer kunnen lopen. Het is inventief en laat mensen weer dromen, wat op zich al een belangrijk doel is.

Abate: Wat voor soort ethiekgerelateerde boodschap ga je overbrengen aan de aanwezigen op WEEF 2021?

Stan: Eerst overtuigen, dan handelen en klein beginnen, zodat mensen de tijd hebben om zich aan te passen en mee te doen. Bedrijven hebben het voltallige personeel nodig als deelnemers aan dit proces. Zorg ervoor dat acties belangrijker zijn dan papierwerk om te bewijzen dat jij de beste bent. Doen is wat het verschil maakt.

Abate: We hebben onlangs een aantal van Elektor's sociale media volgers de volgende vraag gesteld: Vindt je dat elk elektronicabedrijf moet worden aangemoedigd om een ​​bedrijfsstichting of -programma op te richten voor een goed doel? Meer dan 65% zei ja. Hoe zou je die vraag beantwoorden en waarom?

Stan: Het is zeer bemoedigend dat de Elektor-gemeenschap er zo over denkt. Laten we hopen dat ze zich ook zo gedragen als ze nadenken over bij wie ze iets willen kopen. Theorie en praktijk verschillen heel vaak van elkaar. De ander moet het maar doen, voelen wij. Hoe zit het met onszelf? Voor Eurocircuits kan ik alleen maar stellen dat we nog lang niet zijn waar we willen zijn, maar het bewustzijn groeit elke dag en er worden acties ondernomen, hoe klein ook. Het is doen dat het verschil maakt.
 
Abate: Elektor heeft een wereldwijde gemeenschap van meer dan 120.000 elektrotechnici, makers, technische studenten en academici. Is er een positief programma of initiatief waarvan je denkt dat onze communityleden hiervan op de hoogte moeten zijn? Hoe kunnen zij bijdragen?

Stan: Het kopen van PCB's in je lokale economische zone beperkt het transport. Veel kleine verpakkingen die per luchtvracht uit het Verre Oosten komen bevatten meer lucht en karton dan goederen, zijn misschien wel het slechtste milieuonderdeel in de waardeketen van het maken en leveren van boards. Inkopen in je lokale economische zone beperkt dit transportdeel en houdt de toegevoegde waarde die in deze waardeketen wordt gecreëerd in de economische zone waar klant en leverancier deel van uitmaken. Zo dragen belastingen bij aan een gemeenschappelijk economisch, sociaal en ecologisch ecosysteem.

Abate: Heb je advies voor een leidinggevende die vindt dat zijn of haar elektronicabedrijf meer moet doen om het milieu of de samenleving te verbeteren? Tips of bemoedigende woorden? Laten we bijvoorbeeld zeggen dat een leidinggevende denkt: "Ik zou graag meer willen doen, maar we hebben niet veel extra geld bij de hand om grote sociale initiatieven te lanceren." Wat zou je tegen die directeur zeggen?

Stan: Eerst overtuigen, dan de rest van het bedrijf overtuigen. Begin vervolgens met het doen van die acties die je geld besparen. Daar is geen budget voor nodig. Start dan met investeringen die een interessante terugverdientijd hebben. Als je eenmaal in die richting zit, doen zich kansen voor om wat geld uit te geven waarvan het rendement niet op je balans staat, maar op je sympathiescore. Beide zijn nodig om gewaardeerd te worden door je klanten en zo een solide duurzame business voor je bedrijf op te bouwen.
 
WEEF


Vertaling: Hans Adams