Het recht om te repareren

7 april 2018, 08:00
'Mensen moeten dingen uit elkaar schroeven en er van leren'. Foto: William Warby. CC BY 2.0
'Mensen moeten dingen uit elkaar schroeven en er van leren'. Foto: William Warby. CC BY 2.0
Om de levensduur van mijn Nexus 5 telefoon te verlengen, heb ik er alternatieve firmware op geïnstalleerd. De hardware werkt nog prima maar de software wordt niet langer ondersteund door Google. Nu draai ik LineageOS, een open source besturingssysteem voor Android apparaten dat de Nexus 5 nog wel ondersteunt.

De Nexus 5 werd in oktober 2013 op de markt gebracht en draaide toen Android 4 (KitKat). Daarna werd het nog twee jaar meegenomen in de grote Android updates en eindigde in oktober 2015 met Android 6 (Marshmallow). Nougat (Android 7) werd niet voor dit model beschikbaar gemaakt.

Valpartijen

De Nexus 5 is een prima telefoon met mooie hardware specificaties die anno 2018 nog steeds volstaan voor normaal gebruik. Ook blijkt het ding robuust, alles werkt na drie jaar gebruik en verschillende valpartijen nog naar behoren. Nu interesseren de nieuwe features van Nougat me werkelijk niets maar in oktober 2016 werden ook de veiligheidsupdates niet meer gegarandeerd. Bekende veiligheidslekken worden dan niet meer gepatcht en dat maakt je telefoon kwetsbaar. En dus ben de LineageOS community erg dankbaar omdat zij hun firmware voor de Nexus 5 wel blijven ontwikkelen. Daarmee krijgt mijn de hardware de kans voort te leven tot die laatste fatale valpartij.

In het totaal is de Nexus 5 dus slechts drie jaar ondersteund door Google. (Omdat de Nexus 5 een Google flagship apparaat is, is Google zelf verantwoordelijk voor updates, in plaats van de fabrikant zoals bij de meeste Android telefoons.) En daarin is Google niet alleen. Sterker nog, drie jaar gegarandeerde ondersteuning is zo’n beetje de beste deal die je kan krijgen in het complexe Android universum waarin fabrikanten, chipmakers, netwerk providers en Google allemaal moeten samen werken om updates te realiseren.

Samsung voor de rechter

De ultrakorte levenscyclus van producten is niet erg duurzaam. Een langere levensduur bespaart schaarse mineralen die in mobieltjes worden verwerkt en dringt de enorme e-waste berg terug.
Greenpeace riep daarom vorig jaar op om makkelijk repareerbare apparaten te maken.

Daarnaast dwingt het consumenten om steeds weer veel geld neer te leggen voor een nieuwe telefoon. De Nederlandse Consumentenbond sprong voor hen in de bres: het daagde Samsung voor de rechter om te eisen dat de fabrikant veiligheidsupdates zou garanderen tot tenminste twee jaar na aankoop. De Consumentenbond stelt op basis van eigen onderzoek dat 44% van Samsung telefoons al zes maanden of langer geen veiligheidsupdate heeft ontvangen. Samsung en de Consumentenbond stonden 26 maart voor de rechter. Een uitspraak moet nog volgen.

Apparaten begrijpen en repareren

Ook politici zien in dat er iets moet gebeuren. In Californië is recent een wetsvoorstel ingediend dat het ‘recht op reparatie’ moet garanderen. Als de wet wordt aangenomen moeten elektronicafabrikanten reparatiehandleidingen en reserve onderdelen beschikbaar stellen.

‘Deze wet draagt ertoe bij dat het recht om je eigen apparaat te begrijpen en te repareren wordt beschermd’, zegt Kit Walsh, een advocaat voor de digitale burgerrechten organisatie de Electronic Frontier Foundation. ‘We zouden mensen moeten aanmoedigen om dingen uit elkaar te schroeven en daarvan te leren. Zo zijn veel van de hedendaagse succesvolle uitvinders immers begonnen.’

Foto: William Warby. CC BY 2.0.
Reacties worden ingeladen...
gerelateerde items