Het recht om te repareren
07 april 2018
op
op

Om de levensduur van mijn Nexus 5 telefoon te verlengen, heb ik er alternatieve firmware op geïnstalleerd. De hardware werkt nog prima maar de software wordt niet langer ondersteund door Google. Nu draai ik LineageOS, een open source besturingssysteem voor Android apparaten dat de Nexus 5 nog wel ondersteunt.
De Nexus 5 werd in oktober 2013 op de markt gebracht en draaide toen Android 4 (KitKat). Daarna werd het nog twee jaar meegenomen in de grote Android updates en eindigde in oktober 2015 met Android 6 (Marshmallow). Nougat (Android 7) werd niet voor dit model beschikbaar gemaakt.
In het totaal is de Nexus 5 dus slechts drie jaar ondersteund door Google. (Omdat de Nexus 5 een Google flagship apparaat is, is Google zelf verantwoordelijk voor updates, in plaats van de fabrikant zoals bij de meeste Android telefoons.) En daarin is Google niet alleen. Sterker nog, drie jaar gegarandeerde ondersteuning is zo’n beetje de beste deal die je kan krijgen in het complexe Android universum waarin fabrikanten, chipmakers, netwerk providers en Google allemaal moeten samen werken om updates te realiseren.
Greenpeace riep daarom vorig jaar op om makkelijk repareerbare apparaten te maken.
Daarnaast dwingt het consumenten om steeds weer veel geld neer te leggen voor een nieuwe telefoon. De Nederlandse Consumentenbond sprong voor hen in de bres: het daagde Samsung voor de rechter om te eisen dat de fabrikant veiligheidsupdates zou garanderen tot tenminste twee jaar na aankoop. De Consumentenbond stelt op basis van eigen onderzoek dat 44% van Samsung telefoons al zes maanden of langer geen veiligheidsupdate heeft ontvangen. Samsung en de Consumentenbond stonden 26 maart voor de rechter. Een uitspraak moet nog volgen.
‘Deze wet draagt ertoe bij dat het recht om je eigen apparaat te begrijpen en te repareren wordt beschermd’, zegt Kit Walsh, een advocaat voor de digitale burgerrechten organisatie de Electronic Frontier Foundation. ‘We zouden mensen moeten aanmoedigen om dingen uit elkaar te schroeven en daarvan te leren. Zo zijn veel van de hedendaagse succesvolle uitvinders immers begonnen.’
Foto: William Warby. CC BY 2.0.
De Nexus 5 werd in oktober 2013 op de markt gebracht en draaide toen Android 4 (KitKat). Daarna werd het nog twee jaar meegenomen in de grote Android updates en eindigde in oktober 2015 met Android 6 (Marshmallow). Nougat (Android 7) werd niet voor dit model beschikbaar gemaakt.
Valpartijen
De Nexus 5 is een prima telefoon met mooie hardware specificaties die anno 2018 nog steeds volstaan voor normaal gebruik. Ook blijkt het ding robuust, alles werkt na drie jaar gebruik en verschillende valpartijen nog naar behoren. Nu interesseren de nieuwe features van Nougat me werkelijk niets maar in oktober 2016 werden ook de veiligheidsupdates niet meer gegarandeerd. Bekende veiligheidslekken worden dan niet meer gepatcht en dat maakt je telefoon kwetsbaar. En dus ben de LineageOS community erg dankbaar omdat zij hun firmware voor de Nexus 5 wel blijven ontwikkelen. Daarmee krijgt mijn de hardware de kans voort te leven tot die laatste fatale valpartij.In het totaal is de Nexus 5 dus slechts drie jaar ondersteund door Google. (Omdat de Nexus 5 een Google flagship apparaat is, is Google zelf verantwoordelijk voor updates, in plaats van de fabrikant zoals bij de meeste Android telefoons.) En daarin is Google niet alleen. Sterker nog, drie jaar gegarandeerde ondersteuning is zo’n beetje de beste deal die je kan krijgen in het complexe Android universum waarin fabrikanten, chipmakers, netwerk providers en Google allemaal moeten samen werken om updates te realiseren.
Samsung voor de rechter
De ultrakorte levenscyclus van producten is niet erg duurzaam. Een langere levensduur bespaart schaarse mineralen die in mobieltjes worden verwerkt en dringt de enorme e-waste berg terug.Greenpeace riep daarom vorig jaar op om makkelijk repareerbare apparaten te maken.
Daarnaast dwingt het consumenten om steeds weer veel geld neer te leggen voor een nieuwe telefoon. De Nederlandse Consumentenbond sprong voor hen in de bres: het daagde Samsung voor de rechter om te eisen dat de fabrikant veiligheidsupdates zou garanderen tot tenminste twee jaar na aankoop. De Consumentenbond stelt op basis van eigen onderzoek dat 44% van Samsung telefoons al zes maanden of langer geen veiligheidsupdate heeft ontvangen. Samsung en de Consumentenbond stonden 26 maart voor de rechter. Een uitspraak moet nog volgen.
Apparaten begrijpen en repareren
Ook politici zien in dat er iets moet gebeuren. In Californië is recent een wetsvoorstel ingediend dat het ‘recht op reparatie’ moet garanderen. Als de wet wordt aangenomen moeten elektronicafabrikanten reparatiehandleidingen en reserve onderdelen beschikbaar stellen.‘Deze wet draagt ertoe bij dat het recht om je eigen apparaat te begrijpen en te repareren wordt beschermd’, zegt Kit Walsh, een advocaat voor de digitale burgerrechten organisatie de Electronic Frontier Foundation. ‘We zouden mensen moeten aanmoedigen om dingen uit elkaar te schroeven en daarvan te leren. Zo zijn veel van de hedendaagse succesvolle uitvinders immers begonnen.’
Foto: William Warby. CC BY 2.0.
Read full article
Hide full article
Discussie (11 opmerking(en))
Jaap sloot 7 jaar geleden
'Een langere levensduur bespaarT schaarse mineralen' zelfde verhaal.
Tessel Renzenbrink 7 jaar geleden
Marco Tognon 7 jaar geleden
Het wordt hoog tijd, hoog tijd, dat er aan het herstellen gedacht wordt.
We (de politieke kaste, wereldwijd) moeten aan de toekomst van de volgende generaties denken. Afval moet zoveel mogelijk vermeden worden. Ontginnen van de grote hoeveelheid stoffen om wat dan ook te bouwen moet aan banden gelegd worden.
Hergebruik, ombouwen, herstellen, recycleren moet eenvoudiger kunnen.
Wij, wij hebben er geen last van, nog niet, maar de toekomst,de natuur...
Adrie Kooijman 7 jaar geleden
Talloze mensen versturen emails, chatberichten en forumposts zonder deze nog even door te lezen voor ze op de 'send' knop duwen met talloze ongenuanceerde, foute of foutief gespelde berichten als gevolg.
Is de inhoud dan niet belangrijker? Ja hoor, uiteindelijk wel. Maar de grens tussen een vergissing (een windturbine die duizend Megawatt per jaar levert??) en een moedwillig fout bericht is niet altijd duidelijk en als interpretatie van de waarheid aan de lezer overgelaten wordt kan dat onverwachte gevolgen hebben.
Over de inhoud: het is inderdaad treurig hoe veel fabrikanten blijkbaar redeneren dat hun produkten na drie jaar afgeschreven en (dus?) waardeloos zijn. Overigens laat Microsoft zien dat eindeloze (tien jaar?) softwareondersteuning ook niet de ideale oplossing is: welke PC werkt na vijf jaar patches en updates installeren nog net zo soepeltjes als toen deze nieuw was? De kwaliteit van het patchwerk laat wat mij betreft nogal te wensen over.
Er is nog veel te verbeteren in softwareland. Heel vreemd is dat niet wetend dat al sinds de tachtiger jaren de helft van alle softwareontwikkelaars steeds minder dan vijf jaar ervaring heeft (en de ervaren ontwikkelaars zich veelal met managementtaken mogen bezighouden in plaats van met software).
J. Bijl 7 jaar geleden
M.Th. Meeuwes 7 jaar geleden
Het gaat weliswaar om de inhoud, maar de verpakking rafelt aan alle kanten.
Boo 7 jaar geleden
Dit artikel geeft aan dat een telefoon van 600,- en meer een levensuur heeft van 2 jaar. Dat is echt slecht te noemen.
En hiermee doet u ook uw bankzaken?
Ik hoop voor u dat het allemaal goed blijft gaan, een telefoon is tegenwoordig gewoon een Pc. En uw echte Pc, die voorziet u zeker ook niet van security patches....
Persoonlijk vind ik het misdadig om na 1,5 jaar al geen enkele update voor kwestbaarheden in het O.S. meer uit te brengen. Goede actie van de Consumentenbond!
(Dank je Tessel voor dit artikel).
Ronald van Sweeden 7 jaar geleden
Ik sta voor 100% achter de inhoud! (met of zonder grammaticale fouten)
Johannes Linkels 7 jaar geleden
Kosten die een bedrijf maakt voor ontwikkeling, fabricage en verkoop worden terugverdiend met de verkoop van ieder product. Als 1% van de consumenten vragen heeft over reparatie komen die kosten feitelijk ten laste van 1% van de omzet. Relatief veel hoger dus. Ergo, het is goedkoper 1% van de klanten die iets willen met reparatie naar de concurrent te sturen.
In de jaren 70 kostte een kleuren TV hoeveel? 3 of 4 maandsalarissen? Dan is reparatie wel de moeite. Een telefoon kost nog geen weeksalaris. Reparatie kost ongeveer hetzelfde. Bovendien, in de jaren 70 bestonden er afdelingen voor documentatie en onderdelen. Voor een reparateur was het relatief makkelijk daar aan te komen. Iemand die nu consumenten electronica moet repareren is meer tijd kwijt aan dingen uitzoeken of proberen onderdelen te krijgen dan aan reparatie. Hoewel ik oud genoeg ben om nog steeds te kunnen repareren, neem ik niet meer de moeite. Het is in tijd en geld gewoon goedkoper een monitor, computer, schroefboormachine, TV of telefoon weg te gooien en een nieuwe te kopen.
Dan consumentenspul belachelijk goedkoop is, is een gevolg van onze kapitalistische consumptie maatschappij. Niet dat ik me tegen kapitalisme wil afzetten, er zitten ook goede kanten aan. Het onbeperkt beschikbaar maken van goedkope wegwerpproducten is helaas een uiterst vervelend bijverschijnsel.
Gerrit-vL 7 jaar geleden
Patrick De Wispelaere 7 jaar geleden