Dr. Ir. Ing. Kees Pieters is lector bij Hogeschool Dirksen, een particulier opleidingsinstituut voor technische ICT opleidingen. We vragen hem wat zijn rol inhoud, hoe je ervoor zorgt dat opleidingen een sterke link met de praktijk hebben wat zijn visie is op een leven lang leren.

Aanjager voor toegepast onderzoek

Ik ben ondernemer en daarnaast als freelance lector verbonden aan Hogeschool Dirksen. Als lector ben ik de aanjager voor toegepast onderzoek voor de hbo-opleidingen. Deze rol is mij op het lijf geschreven. Publiceren en kennis delen zit in mijn aard en ik stimuleer anderen om dat ook te doen. Ik ben een grote fan van open source, want daarmee kun je kennis wereldwijd verspreiden en verfijnen. Ik werk aan verschillende lang lopende onderzoeken; de aard van toegepaste wetenschap en levenslang leren, complexiteit denken, robotica en computergestuurde intelligentie. De laatste tijd neemt onderzoek naar de energietransitie hier een steeds belangrijker plek in, omdat hier veel vragen over komen vanuit het beroepenveld.
 
Dé opleider voor technische ICT
Die koppeling met de praktijk, die ik zo belangrijk vind, zie ik ook terug bij Dirksen. Wist je dat Dirksen al meer dan 50 jaar mensen opleidt in de technische ICT? Wij spelen in op de behoefte aan praktische kennis bij technici. Het is onze visie medewerkers binnen bedrijven op te leiden, zodat zij de technische ontwikkelingen kunnen blijven volgen en inzetbaar blijven op de arbeidsmarkt. We gebruiken daarbij lesmateriaal waarin de theorie gekoppeld wordt aan de praktijk en dat geschikt is voor zelfstudie. Dirksen is een gevestigde naam binnen de elektronica-, informatica- en telecommunicatie-branche. Als specialist in technische cursussen, mbo en hbo-opleidingen hebben we een naam opgebouwd als betrouwbaar, innovatief en kwalitatief opleidingsinstituut.
 
Ambitieuze studenten
Studenten die aan onze hogeschool studeren, volgen de studie naast hun baan. Ik heb zelf mijn master in informatica (kunstmatige intelligentie) via afstandsonderwijs, en een enkele cursus via Dirksen gehaald. Uit eigen ervaring weet ik dat het combineren van studie, werk en privé een uitdaging kan zijn.

Onze studenten hebben al veel werkervaring en de ambitie om zichzelf naar een hoger plan te tillen. Zij werken bij uiteenlopende hightech bedrijven die hardware, software en diensten ontwikkelen op bijvoorbeeld het gebied van klimaatbeheersing, energiebesparing, optimalisering van omgevingscondities en procesbeheer. Je komt ze tegen in ziekenhuizen, kassen, boorplatformen, havens en kantoorpanden. Juist die diversiteit aan toegepaste technologie, die ze op elk hun eigen manier verwerken in hun studie, maakt het onderling leerzaam.

Combinatie van onderwijsvormen
De vraag die mij altijd bezig houdt is: hoe kunnen we onze studenten zo goed mogelijk ondersteunen in hun ambities? We zetten daarvoor verschillende onderwijsvormen in; zelfstudie, om de 14 dagen een klassikale bijeenkomst, praktijkopdrachten, een online kennisplatform en tussentijds contact met de docent. Daarnaast kijken we naar nieuwe ontwikkelingen om het afstandsonderwijs te vernieuwen, zoals het delen van opdrachten in Arduino Project. Veel studenten vinden het leuk om zelf ook op onderzoek uit te gaan en zijn bezig met ‘doe het zelf’ projecten. Een bekende oud-student van Hogeschool Dirksen Jan-Jelle Huizinga schrijft daarover interessante blogs. Ik lees zijn blogs altijd met plezier.