Studenten van de University of California (San Diego) hebben een Microsoft Kinect omgebouwd tot een draagbare 3D-scanner waarmee 3D-beelden van archeologische opgravingen kunnen worden gemaakt. Bij projectie geven deze beelden meer informatie dan gewone foto’s over onder andere de exacte vindplaats van voorwerpen en de symmetrie ervan. Een andere toepassing is het scannen van personen, waarna de 3D-beelden als ‘avatars’ in virtuele spelwerelden kunnen worden gebruikt.

 

Een Kinect projecteert een patroon van infrarode punten op een object, die na reflectie door een infrarood-sensor worden gedetecteerd. De punten vormen samen een 3D-afbeelding waarin bij elkaar liggende punten een raster vormen dat met kleur- en textuurinformatie afkomstig van de ingebouwde kleurencamera wordt ingevuld. Scans vinden 10 x per seconde plaats en van deze scans wordt in real-time een 3D-afbeelding van het object gemaakt. Bij het gebruik als handscanner moeten alle scans nauwkeurig met elkaar worden uitgelijnd. De studenten hebben dit gerealiseerd met behulp van een vijfvoudige infraroodsensor bovenop de Kinect, waarvan de exacte positie door camera’s wordt geregistreerd. Om de 3D-beelden ‘levensecht’ te projecteren, maken de studenten gebruik van de 360° virtual reality projectieruimte StarCAVE van het California Institute for Telecommunications and Information Technology.

 

De scanner zal door de studenten worden gebruikt bij een archeologische expeditie naar Jordanië.