Een onderzoeksteam aan de Universiteit van Utah (Verenigde Staten) onder leiding van professor Rajesh Menon heeft een manier gevonden om goedkope full-color 2D- en 3D-hologrammen te maken die realistischer en helderder zijn dan bestaande hologrammen, en die bovendien een veel grotere kijkhoek hebben.

Normaliter is het projecteren van een afbeelding (in twee of drie dimensies) een inefficiënt proces omdat we, wanneer een object met wit licht wordt beschenen, alleen de gereflecteerde kleuren zien terwijl de rest van het spectrum wordt geabsorbeerd. Er wordt zodoende een heleboel licht ‘verspild’. Met een typische LCD-projector zien we bijvoorbeeld op elk moment slechts zo’n 5% van de totale hoeveelheid licht.

Het team van professor Menon heeft een betere manier gevonden, die op hetzelfde principe is gebaseerd als de heldere kleuren van (sommige) vlindervleugels: in plaats van alleen de zichtbare kleuren te reflecteren en de rest van het licht te absorberen, wordt al het witte licht zodanig gereflecteerd dat men de verschillende golflengtes (die met de diverse kleuren corresponderen) op verschillende plaatsen ziet. Er wordt geen licht geabsorbeerd zodat er niets verloren gaat.

Met behulp van verfijnde algoritmes en een nieuwe fabricagemethode kunnen de onderzoekers hologrammen produceren die hetzelfde doen — ze reflecteren de juiste golflengtes in de juiste richting in plaats van ze te absorberen — met als resultaat veel helderder fotorealistische 2D- en 3D-afbeeldingen in natuurlijke kleuren.

Voor het maken en weergeven van kleuren-hologrammen zijn tot nog toe altijd lasers noodzakelijk; de hologrammen van het team van Menon kunnen daarentegen met ‘normaal’ wit licht worden bekeken. Bovendien kunnen deze hologrammen onder elke hoek worden bekeken zonder dat de detaillering verloren gaat — misschien worden de 3D-schaakstukken die R2D2 en Chewbacca in Star Wars gebruikten, binnenkort realiteit...