Onderzoekers van Purdue University hebben twee nieuwe algoritmes ontwikkeld waarmee het printen van 3D-objecten gemiddeld 29,4% sneller gaat, en de benodigde hoeveelheid materiaal met 40,5% wordt gereduceerd. Het eerste algoritme print het object in onderdelen die later aan elkaar moeten worden gelijmd, waarbij deze onderdelen zo efficiënt mogelijk in één keer worden geprint. Het tweede algoritme zorgt bij het printen voor een zodanige 3D-positionering van het object dat overhangende gedeelten met zo weinig mogelijk materiaal hoeven te worden ondersteund.

Bij het PackMerger-algoritme wordt het object opgesplitst in onderdelen die vervolgens in software zodanig worden gemanipuleerd dat ze op een Tetris-achtige manier in elkaar passen. Vervolgens worden deze onderdelen in één ‘blok’ met zo weinig mogelijk afval geprint. Het tweede door de onderzoekers ontwikkelde algoritme probeert het object zodanig te positioneren dat er zo weinig mogelijk overhangende gedeelten ontstaan. Vervolgens worden de ondersteunende structuren in de vorm van bomen in het object ingepast.

De resultaten van het onderzoek werden onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Computer Graphics Forum.

Foto: Purdue University/Bedrich Benes