Zonneverf produceert rechtstreeks waterstof uit vocht in de lucht
20 juni 2017
op
op
Onderzoekers van de RMIT University in Melbourne (Australië) zijn erin geslaagd een verfstof te fabriceren, die waterdamp adsorbeert en het water dan rechtstreeks kan opsplitsen. Op die manier wordt zonder omwegen waterstof gemaakt uit zonne-energie. En waterstof is, zoals bekend, niet alleen onschadelijk voor het milieu, maar ook gemakkelijk op te slaan.
De verf bevat een nieuw bestanddeel dat, net als kiezelgel (het in verpakkingen bijgesloten zakje „silica gel“ voor het voorkomen van condenswater), sterk hygroscopisch is en water uit de lucht opneemt. Maar in tegenstelling tot kiezelgel gaat het hier om synthetisch molybdeensulfide, dat halfgeleidende eigenschappen vertoont en als een katalysator werkt bij het splitsen van water.
Volgens de leider van het onderzoeksteam, Torben Daeneke zijn bij het mengen deeltjes titaniumoxide toegevoegd, waardoor een lichtabsorberende verf is ontstaan, die uit zonlicht en vochtige lucht rechtstreeks waterstof produceert. Titaniumoxide is een ongevaarlijke, goedkope witte kleurstof, die al vaak in verf wordt gebruikt. Het resultaat is dat een door de zon beschenen oppervlak heel gemakkelijk is om te zetten in een waterstofproducerende eenheid. Deze nieuwe ontwikkeling heeft een aantal voordelen: de techniek is eenvoudig en is geen gereinigd water voor nodig. Bovendien is de normale luchtvochtigheid voldoende. De verf werkt dus niet alleen aan de kust, maar ook ver in het binnenland. Het grootste voordeel is, dat we op deze manier zonne-energie kunnen opslaan in de vorm van waterstof en dus geen dure accu’s nodig hebben.
De verf bevat een nieuw bestanddeel dat, net als kiezelgel (het in verpakkingen bijgesloten zakje „silica gel“ voor het voorkomen van condenswater), sterk hygroscopisch is en water uit de lucht opneemt. Maar in tegenstelling tot kiezelgel gaat het hier om synthetisch molybdeensulfide, dat halfgeleidende eigenschappen vertoont en als een katalysator werkt bij het splitsen van water.
Volgens de leider van het onderzoeksteam, Torben Daeneke zijn bij het mengen deeltjes titaniumoxide toegevoegd, waardoor een lichtabsorberende verf is ontstaan, die uit zonlicht en vochtige lucht rechtstreeks waterstof produceert. Titaniumoxide is een ongevaarlijke, goedkope witte kleurstof, die al vaak in verf wordt gebruikt. Het resultaat is dat een door de zon beschenen oppervlak heel gemakkelijk is om te zetten in een waterstofproducerende eenheid. Deze nieuwe ontwikkeling heeft een aantal voordelen: de techniek is eenvoudig en is geen gereinigd water voor nodig. Bovendien is de normale luchtvochtigheid voldoende. De verf werkt dus niet alleen aan de kust, maar ook ver in het binnenland. Het grootste voordeel is, dat we op deze manier zonne-energie kunnen opslaan in de vorm van waterstof en dus geen dure accu’s nodig hebben.
Read full article
Hide full article
Discussie (4 opmerking(en))
Bastiaan J. van Donselaar 7 jaar geleden
Diederik Weve 7 jaar geleden
Cybionix 7 jaar geleden
En volgens mij houd een accu zijn lading beter vast dan een waterstof tank. ;-)
Dré Jansen 7 jaar geleden
overigens wordt de geproduceerde zuurstof door het verbranden van waterstof weer tot water terug gebracht (= schone uitlaat)
Is een benzinemotor naast LPG, ook geschikt om tot waterstof motor om te bouwen? waterstofgas is toch agressief?
de elektrische auto kan worden gevoed uit brandstof elementen zodat de actieradius wordt bepaald door de grootte van de waterstoftank.
Het probleem van veilig waterstof opslaan is al opgelost. Nu nog het probleem van de tankstations waar je waterstof kan tanken.
ook hier het kip-ei verhaal: watertof auto's en waterstof tankstations.
ik zie deze stap als uitstekende tussenstap van benzine/diesel auto's naar elektrische auto's. Accu's zijn (nog) duur, en de grondstof Litium is schaars. dus dat gaat in de toekomst niet goed komen.
overigens, als iedereen elektrisch rijdt, dan is dat een enorme belasting voor het elektriciteitsnet, iets dat je met waterstof niet hebt.
waterstof, DE oplossing!
zowel voor omgebouwde benzine auto's als voor elektrische auto's op brandstorcellen.
Nu nog de betaalbaarheid van elektrische auto's mogelijk maken voor de 'gewone man/vrouw/transgender/nondigitaal/ etc, etc.'
groeten, Dré