Software

De inhoud van de hardware-buffer
kan boven in het scherm zichtbaar worden gemaakt,
waarna men door aanwijzen of klikken een gedeelte
kan selecteren en uitvergroten.
Een van de belangrijkste doelen die de ontwikkelaars voor ogen hadden, was het ontwikkelen van software die op vrijwel elk operating system draait en ook overal dezelfde gebruikersinterface heeft. Daar zijn ze volledig in geslaagd. Voor zover ons bekend is dit de enige scoop die op praktisch alle systemen werkt: Windows 7/8, Linux, OS X, iOS (jailbroken) en Android 4.0+. Het loopt dus op een gewone PC of een laptop, maar ook op een tablet of smartphone.

De ontwerpers voelden zich ook beperkt in de manier waarop de meeste USB-scoops worden bediend. De user interface is meestal een soort kopie van hardware-scoops zoals die al bestaan sinds de vijftiger jaren. Vaak wordt het hele bedieningspaneel inclusief draaiknoppen op het scherm gesimuleerd, of er wordt gebruik gemaakt van pull-down-menu’s voor het selecteren van allerlei instellingen. Dat vond men niet meer van deze tijd en ook niet erg intuïtief. De software voor de Smartscope moest anders worden en gebruik maken van moderne interfaces zoals touchscreens. Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo moeilijk, maar het kostte toch een heleboel nadenkwerk en software-versies totdat men een goed werkend alternatief had gevonden. Het resultaat is een bedieningsoppervlak dat doet denken aan je eerste confrontatie met een tablet of smartphone: Het is in het begin wat vreemd, maar het komt wel heel natuurlijk over. Het is net alsof je iemand voor de eerste keer een tablet in handen drukt: Hij speelt er wat mee en na een kwartier zit hij er mee te werken alsof hij nooit anders gedaan heeft. Zo gaat het ook met de software van de SmartScope. Het is even wennen, maar dan is het zo vanzelfsprekend in het gebruik dat je niet meer terug wilt naar de ‘ouderwetse’ opzet.