REVIEW: Goedkope acculader / -trainer
Automatische detectie van 6 V / 12 V – en lager!
Ik was benieuwd hoe de lader zou reageren op een accu met een of meer slechte cellen door sulfatering of interne kortsluiting. Ik vond een ‘doodverklaarde’ 12V/12Ah-accu van BMW-motorrijder Jan Visser in het Elektor Lab. Met een op deze kneus aangesloten voltmeter mat ik eerst zo’n 9,2 volt en zag vervolgens hoe de lader gedurende één seconde een poging deed om 12,6 volt te leveren en vervolgens de belasting afkoppelde. Er volgde geen tweede poging om 12,6 volt te leveren en zoals het hoort ging de FOUT-indicator aan. RIP #1.Een tweede test op een ‘overlijdende’ 12V-gel-accu verliep anders en ik kon drie pogingen waarnemen om 13 V op de aansluitingen te zetten, zonder dat FOUT aanging. De voltmeter liet echter zien dat de lader gedurende een behoorlijke tijd losgekoppeld was van de belasting en dat na een flinke vertraging het laadproces werd gestart. Helaas voor mij, maar technisch correct lichtte de FOUT-indicator na ongeveer een uur wel op. RIP #2.
De absolute minimumspanningen die deze acculader nodig heeft om zijn laadcyclus te starten zijn 9,5 V voor 12 V nominaal en 4,5 V voor 6 V nominaal. Ik vind deze limieten aan de lage kant, omdat zulke lage spanningen een diepe ontlading betekenen en kunnen wijzen op defecten in de accu.
Dit apparaat is dus niet de gel-zuur-accuverjonger waar ik stiekem op hoopte. Geen zorgen, daarvoor hebben we altijd nog de 30-mF-condensator. Wie niet waagt, die niet wint!
Langzaam laden
Dit is geen snellader. De 1 A specificatie voor 12 volt en 0,55 A voor 6 volt betekent simpelweg dat het
Ik noteerde de klemspanning en -stroom voor een volledige laadcyclus van mijn lege, maar redelijk actieve, 6V-reserveaccu en vergeleek deze met de interessante grafiek die bij de lader werd geleverd. Ik moest deze naar beneden bijstellen tot 6,2 volt en vond een consistente afwijking van 0,075 volt bovenop de accuklemspanning. Dit is overigens niet iets om bij loodaccu’s ongerust over te zijn. De ‘onderhoudsfase’ wordt in stand gehouden met pulsen, iets waar ik niet echt blij mee ben hoewel de gemiddelde stroom dezelfde is als bij continue druppellading in het mA-gebied.

Alleen in de ramp-up-fase waarin de maximale uitgangsstroom wordt geleverd, wordt de lader een klein beetje warm.
Conclusie
De Z10-lader van Dunlop Automotive is iedere cent van zijn extreem lage prijs waard en doet wat er op de doos staat. De mate van bescherming tegen ondeskundig gebruik is indrukwekkend. De bijgeleverde handleiding is waardeloos omdat er voor het grootste deel een totaal verschillend type lader in wordt besproken. De zonzijde is dat de Z10 geen bedieningsorganen heeft zodat er erg weinig is wat u verkeerd kunt doen. Er staat dat de lader een “12-bits AD-controller met een vijf-fasen laadprofiel” heeft en hoewel ik moet glimlachen om die terminologie levert de techniek in de vederlichte erg sterke behuizing prima prestaties. Als u een gebruiker bent van kleine lood-, gel- of AGM-accu’s die de winter moeten worden doorgeholpen of zo nu en dan moeten worden opgeladen, moet u er beslist een (of een paar) gaan halen.Read full article
Hide full article
Discussie (22 opmerking(en))
twan van gestel 8 jaar geleden
TheEditor 7 jaar geleden
R.C. van Hall 8 jaar geleden
TheEditor 7 jaar geleden
Peter Hulscher 8 jaar geleden
TheEditor 7 jaar geleden
Jan
hans van Engelen 7 jaar geleden
TheEditor 7 jaar geleden
Theo Slotboom 7 jaar geleden
ik gebruik deze accu voor de mover van mijn caravan.
en moet ik hem dan de hele zomer en winter aan de lader laten staan.
gr. Theo
TheEditor 7 jaar geleden
Theo Slotboom 7 jaar geleden
nog even een vraag als ik de mover gebruikt heb ,kan deze lader hem dan weer vol laden.
gr. Theo
TheEditor 7 jaar geleden
Theo Slotboom 7 jaar geleden
Theo
Gilbert Hersschens 6 jaar geleden
Ab El Haddioui 6 jaar geleden
plukkie3 4 jaar geleden
Ik heb gisteren bij Action ook deze druppellader aangeschaft. Ik had in eerste instantie exact hetzelfde probleem als jij (kortsluiting wordt gedetecteerd, rode 'Charging' lampje gaat niet aan na aansluiten). Een andere druppellader (Porsche OEM) deed ook niets.
Het feit dat de druppelladers het niet deden bleek te liggen aan het feit dat de accu te ver was ontladen (tot ver onder de 12V DC in mijn geval). Deze diepontlading kwam op zijn beurt door het feit dat de auto flink lange tijd niet is gebruikt, en zelfs het klokje/autoradio/auto-alarm voor leegtrekken heeft gezorgd.
Hoe dan ook: De druppelladers detecteren dan niet de juiste spanning en het laadcircuit treedt dan uit veiligheidsoverwegingen niet in werking. Zichtbare en merkbare gevolg: Rode 'charging' lampje gaat niet branden en nog altijd een lege accu, ook na 1 dag "opladen". Oorzaak: er vloeit geen energie de accu in vanuit de druppellader.
Ik heb het als volgt opgelost:
1. De accu (in mijn geval een spiksplinternieuwe zeer hoogwaardige 12V S5010 85Ah Bosch uit 3/2020) uit de auto gehaald (of op zijn minst de accuklemmen loshalen, in ieder geval de positieve klem, zodat alle verbruikers zijn losgekoppeld)
2. Een andere (2e) auto gestart, stationair laten lopen, en startkabels gebruikt om de polen van de accu in de 2e auto te verbinden met die van de volledig lege accu.
3. Een minuut of 20 a 30 laten staan zo (2e auto stationair laten draaien). Via deze weg vloeit er wel weer energie in de lege accu.
4. Daarna de startkabels losgekoppeld en de spanning gemeten. Deze was nu weer 12V DC.
5. Vervolgens de druppellader weer aangesloten. Na enkele seconden sprong vervolgens het 'Charging' rode lampje aan, en zo heb ik de accu nu laten staan voor minimaal 24 uur.
Volgende stap:
Nu maar hopen dat de accu niet door de diepontlading beschadigd is geraakt. Dat zullen we zien zodra ik de accu weer terugplaats in de auto en hem weer ga gebruiken. Ik ga tevens nog even op zoek naar een mogelijke lekstroom in deze auto om te onderzoeken of ik die kan terugdringen zodat de accu ook op langere termijn (ook bij stilstand van de auto) het beter volhoudt. Alternatief is natuurlijk door de auto te stallen en de druppellader aangesloten te houden om de accu te conditioneren.
Gr,
Maarten
RuudH 5 jaar geleden
Kunt u hier wat meer over vertellen?
TheEditor 5 jaar geleden
30.000 uF elco rustig opladen tot 2 x de batterijspannning. Daarna met de juiste polariteit (+ aan +, - aan -) de batterijpolen aantikken zodat de elco ontlaadt met een stroomstoot.
Opladen tot 3 x de batterijspanning en hetzelfde doen. Enige cycli kunnen nodig zijn.
Dit proces _kan_ kortgesloten cellen vrijmaken door wegslaan van sulfaatophoping. Geen garantie, eigen risiko. De batterij bereikt nooit meer de niminale capaciteit maar kan vaak nog even mee.
145DL 5 jaar geleden
Nogal een prijsverschil E 12,95 tegen de Ctek van E 60 - E 80.
Was dus benieuwd naar de kwaliteit. Wat blijkt: geen enkel verschil, doet wat het doen moet, geeft ‘ laden’ , ‘ vol’ en ‘fout’ aan .
Hangt permanent aan onze Volvo 145DL uit 1973.
Al met al een aanrader!!
Was blij met de van te voren gelezen resentie op jullie site.
M.P.W. van de Kraats 5 jaar geleden
1- Zijn de laadspanningen aan de accu ook gemeten ?
1a- Wat was de maximale laadspanning ?? (zou max 14,4V moeten zijn voor een lood-zuur accu om uitgassen te voorkomen)
1b- Wat was de gehanteerde spanning voor een volle accu ?? De spanning die er continu op staat als je deze lader gebruikt als druppellader voor het overwinteren. (13,6V is daar een goede waarde)
2- Aangezien hier vooral het overwinteren het hoofdzakelijke gebruik van deze lader zal zijn:
is ook getest hoe de lader zich houd bij het tijdelijk wegvallen van de netspanning terwijl de lader aan de accu zit ?
(Ik heb ervaringen met een microprocessor lader dat die af en toe niet goed terug komt, en zelfs daardoor in een modus terecht komt waarin hij de accu plat trekt en zich niet meer uit zichzelf hersteld.....
3- Verdraagt deze lader ook een desulfator als deze gelijktijdig aangesloten is op de accu ??
M.P.W. van de Kraats 5 jaar geleden
Er wordt ook een comfort snoertje bijgeleverd.
(snoertje met twee oogjes om permanent aan de accu te bevestigen.)
Helaas is de steker aan dit snoertje een beetje ongelukkig uitgevallen.
Deze steker heeft twee male contacten die beide enigsinds buiten de behuizing uit steken. (Zoals eerder ook reeds opgemerkt door Gilbert)
Deze contacten zijn dus rechtstreeks aan de accu verbonden.
Als de steker tegen metaal aan ligt kan je makkelijk een stevige kortsluiting krijgen.
Sterk aan te raden een dopje te zoeken wat je over deze steker kunt steken.
Zonder dopje ronduit gevaarlijk om te gebruiken.
Trouwens:
Betreft de filosofie van de stekers, heeft men hier een steekje laten vallen (zoals meer fabrikanten, waaronder zelfs ook CTEK)
Normaal gesproken ga je er van uit dat je een female contakt gebruikt aan de voedings kant, en male contacten aan de verbruiker kant.
Echter, in dit geval staat er aan de verbruiker kant (accu) wel konstant spanning (hopen we) met potentie voor stevige stromen.
De lader si bovendien beveiligt tegen kortsluiting.
Bovendien schrijven veel fabrikanten voor eerst de accu aan te sluiten, daar na de lader, waarbij de accu zijde dus eerst en laatst spanning voert. (bij deze lader schrijft men oevrigens voor eerst de lader aan te zetten ........)
In dit geval zou dus de verbruiker dus eigenlijk de female contacten moeten hebben, en de voeding de male contacten.
Daarbij is tevens een ander probleem verholpen, namelijk dat de female contacten het kwetsbaarste zijn voor slijtage, in de vorm van verlies van klemkracht.
De steker aan de lader zijde is niet zo eenvoudig te vervangen als die aan de zijde van de accu.
Dit zeker bij de kwaliteit kontacten die gebruikelijk zijn bij accu laders, waarbij gezegt ik bij deze lader toch weer aangenaam verrast was, gezien de contacten (aan de kleur te zien) een gold plating lijken te hebben.
Meestal zijn het goedkope vertinde gerold blik contacten.
Groeten,
Mohammed
Johannes Linkels 4 jaar geleden