REVIEW: Goedkope acculader / -trainer
De Honda is overigens prima wat betreft koude start en betrouwbaarheid. Er is alleen maar een 12V-druppellader nodig om de Yuasa loodaccu door de winter te helpen. Om verrassingen te voorkomen moet de oude Sparta zo ongeveer na iedere rit in de garage worden opgeladen. Het is een 15-pk tweetakt tweecilindermotor met alleen een kickstarter, die door zijn compressie, dubbele ontstekingsspoelen en dubbele contactpuntensets geen koude start heeft als de accuspanning lager is dan 6,20 V. Daarboven is er geen enkel probleem en start de motor onmiddellijk. Voor ingewijden: de koude-start-verbranding bij een tweetakt is erg afhankelijk van de vonkspanning. En in 1956 hadden ze nog geen CDI.
Vorige winter hielden beide motoraccu’s een succesvolle winterslaap op een passend ingestelde Delta-labtafelvoeding. Zo eens in de vier weken wisselde ik tussen de 6V- en de 12V-accu en ontlaadde ik de geladen accu met een lamp. Zo nu en dan miste ik de Delta-voeding op mijn werkplek en ook vond ik het langdurige energieverbruik uit het lichtnet niet prettig – het is een klassieke 0-15 V / 3 A lineair geregelde voeding uit de jaren 1980. Zelfs de ongeveer 50 milliampère naar de accu in de verlengde druppellaadfase kwam overeen met 5 – 10 watt uit het stopcontact.
Dus wilde ik een moderne lader met de volgende eigenschappen:
• Compact en licht
• Volledig veilig
• Automatisch
• Voorzichtig met mijn accu’s
• 6 V en 12 V, auto-detect indien mogelijk
• Langzaam laden en druppelladen
• Lood- en gel-accu’s
• Aansluiten en niet meer naar om hoeven te kijken
• Prijs: <0,33 x [nieuwe 12V/14Ah motorfietsaccu]
Wat ik niet nodig had, was “snel laden @ veel ampères” en/of “starthulp”.
Ik rijd in de winter niet op deze motoren, en met het vooruitzicht van ongeveer vier maanden winterslaap voor mijn accu’s startte ik een zoektocht op het internet naar een geschikte lader. Ik vond een site die precies had wat ik zocht, “vanwege de enorme vraag” afgeprijsd van een belachelijke €80 naar slechts €20 plus verzendkosten! De afbeelding van de lader kwam me bekend voor en ik herinnerde mij dat ik het apparaat in het voorjaar bij de Action had gezien.
Ik vond de constructie er goed genoeg uitzien en een wereld van verschil maken met de andere Taiwanese maar ook Duitse, Amerikaanse en Engelse motor- / boot- / sneeuwscooter-laders die ik had gezien. De behuizing is stevig (IP65 gecertificeerd) en de gelijkspanningskabels en -connectors zijn absoluut bestand tegen de maximale uitgangsstroom van 1 A (bij 12 V). Er zijn twee gepolariseerde (dus foolproof) adapterkabels om uw accu mee te verbinden: een met veerklemmen en een met kabelogen. Deze laatste is ideaal voor mijn motoraccu’s die, in tegenstelling tot de massieve ronde polen van de meeste autoaccu’s, zijn voorzien van rechthoekige aansluitingen met een gat in het midden. In het geval van mijn motoraccu’s zijn de klemmen te groot voor een betrouwbare verbinding. Met de kabelogen kan echter een stevige verbinding worden gemaakt door dezelfde bouten en moeren te gebruiken waarmee normaal de + en – kabels van de motor worden vastgemaakt. Uiteraard is dit een fluitje van een cent als de accu niet in de motor zit en op een veilige plaats in de garage of op zolder staat.
• Normale kortsluiting, gedurende 1 uur.
• Dynamische kortsluiting in de stijl van Bob Pease; vonken trekken door een grove vijl over de uitgangscontacten te halen*.
• Kickstarten van een 12-V Chinese scooter (28V/150ms-pieken gedurende ongeveer 1 seconde)
• Aansluiten van 30 volt met verkeerde polariteit, afkomstig van een 30A-voeding.
• Idem, afkomstig van een geladen 30 mF elektrolytische condensator.
• Blootstellen aan 5 watt UHF-vermogen uit een portable transceiver op een afstand van 30 cm.
• Aansluiten van een 24-volt-vrachtwagenaccu met correcte polariteit.
• Er overheen morsen van motorolie.
• Kort onderdompelen in water en in bier.
*met deze ultieme test kan zelfs in de duurste voedingsapparaten met de allerbeste specificaties een totale verwoesting worden aangericht!
Er gebeurde niets opzienbarends en ik was teleurgesteld dat zelfs onder de meest barre omstandigheden de FOUT-indicatorlamp niet oplichtte. Verdorie, dit ding overleefde alles!
Vorige winter hielden beide motoraccu’s een succesvolle winterslaap op een passend ingestelde Delta-labtafelvoeding. Zo eens in de vier weken wisselde ik tussen de 6V- en de 12V-accu en ontlaadde ik de geladen accu met een lamp. Zo nu en dan miste ik de Delta-voeding op mijn werkplek en ook vond ik het langdurige energieverbruik uit het lichtnet niet prettig – het is een klassieke 0-15 V / 3 A lineair geregelde voeding uit de jaren 1980. Zelfs de ongeveer 50 milliampère naar de accu in de verlengde druppellaadfase kwam overeen met 5 – 10 watt uit het stopcontact.
Dus wilde ik een moderne lader met de volgende eigenschappen:
• Compact en licht
• Volledig veilig
• Automatisch
• Voorzichtig met mijn accu’s
• 6 V en 12 V, auto-detect indien mogelijk
• Langzaam laden en druppelladen
• Lood- en gel-accu’s
• Aansluiten en niet meer naar om hoeven te kijken
• Prijs: <0,33 x [nieuwe 12V/14Ah motorfietsaccu]
Wat ik niet nodig had, was “snel laden @ veel ampères” en/of “starthulp”.
Ik rijd in de winter niet op deze motoren, en met het vooruitzicht van ongeveer vier maanden winterslaap voor mijn accu’s startte ik een zoektocht op het internet naar een geschikte lader. Ik vond een site die precies had wat ik zocht, “vanwege de enorme vraag” afgeprijsd van een belachelijke €80 naar slechts €20 plus verzendkosten! De afbeelding van de lader kwam me bekend voor en ik herinnerde mij dat ik het apparaat in het voorjaar bij de Action had gezien.
Wat? Dunlop?
Ik was blij om de “Dunlop Automotive 5-stage 6V / 12V battery charger” voor €11,95 bij een Action in de buurt te vinden en ik kocht er twee (samen met een 3-kanaals HDMI-switch). Twee opmerkelijke dingen: ten eerste is de fabrikant een Nederlands bedrijf en ten tweede waren er zowel buitenop als binnenin de verpakking veel technische termen en afbeeldingen te zien, zoals een ideale gel-type laadcurve en woorden zoals volt en ampère, allemaal met de juiste symbolen en met decimale komma’s (wat de Nederlandse oorsprong van het product onderstreepte). Ook was eenvoudig vast te stellen dat het een in Taiwan gefabriceerd product met CE-goedkeuring betrof.
Bijna-destructief testen
Ik liet de ene lader in de blisterverpakking en besloot de andere te pesten om te kijken of deze ongelukken in ‘garage-stijl’ zou overleven zoals:• Normale kortsluiting, gedurende 1 uur.
• Dynamische kortsluiting in de stijl van Bob Pease; vonken trekken door een grove vijl over de uitgangscontacten te halen*.
• Kickstarten van een 12-V Chinese scooter (28V/150ms-pieken gedurende ongeveer 1 seconde)
• Aansluiten van 30 volt met verkeerde polariteit, afkomstig van een 30A-voeding.
• Idem, afkomstig van een geladen 30 mF elektrolytische condensator.
• Blootstellen aan 5 watt UHF-vermogen uit een portable transceiver op een afstand van 30 cm.
• Aansluiten van een 24-volt-vrachtwagenaccu met correcte polariteit.
• Er overheen morsen van motorolie.
• Kort onderdompelen in water en in bier.
*met deze ultieme test kan zelfs in de duurste voedingsapparaten met de allerbeste specificaties een totale verwoesting worden aangericht!
Er gebeurde niets opzienbarends en ik was teleurgesteld dat zelfs onder de meest barre omstandigheden de FOUT-indicatorlamp niet oplichtte. Verdorie, dit ding overleefde alles!
Read full article
Hide full article
Discussie (22 opmerking(en))
twan van gestel 8 jaar geleden
TheEditor 7 jaar geleden
R.C. van Hall 8 jaar geleden
TheEditor 7 jaar geleden
Peter Hulscher 8 jaar geleden
TheEditor 7 jaar geleden
Jan
hans van Engelen 7 jaar geleden
TheEditor 7 jaar geleden
Theo Slotboom 7 jaar geleden
ik gebruik deze accu voor de mover van mijn caravan.
en moet ik hem dan de hele zomer en winter aan de lader laten staan.
gr. Theo
TheEditor 7 jaar geleden
Theo Slotboom 7 jaar geleden
nog even een vraag als ik de mover gebruikt heb ,kan deze lader hem dan weer vol laden.
gr. Theo
TheEditor 7 jaar geleden
Theo Slotboom 7 jaar geleden
Theo
Gilbert Hersschens 6 jaar geleden
Ab El Haddioui 5 jaar geleden
plukkie3 4 jaar geleden
Ik heb gisteren bij Action ook deze druppellader aangeschaft. Ik had in eerste instantie exact hetzelfde probleem als jij (kortsluiting wordt gedetecteerd, rode 'Charging' lampje gaat niet aan na aansluiten). Een andere druppellader (Porsche OEM) deed ook niets.
Het feit dat de druppelladers het niet deden bleek te liggen aan het feit dat de accu te ver was ontladen (tot ver onder de 12V DC in mijn geval). Deze diepontlading kwam op zijn beurt door het feit dat de auto flink lange tijd niet is gebruikt, en zelfs het klokje/autoradio/auto-alarm voor leegtrekken heeft gezorgd.
Hoe dan ook: De druppelladers detecteren dan niet de juiste spanning en het laadcircuit treedt dan uit veiligheidsoverwegingen niet in werking. Zichtbare en merkbare gevolg: Rode 'charging' lampje gaat niet branden en nog altijd een lege accu, ook na 1 dag "opladen". Oorzaak: er vloeit geen energie de accu in vanuit de druppellader.
Ik heb het als volgt opgelost:
1. De accu (in mijn geval een spiksplinternieuwe zeer hoogwaardige 12V S5010 85Ah Bosch uit 3/2020) uit de auto gehaald (of op zijn minst de accuklemmen loshalen, in ieder geval de positieve klem, zodat alle verbruikers zijn losgekoppeld)
2. Een andere (2e) auto gestart, stationair laten lopen, en startkabels gebruikt om de polen van de accu in de 2e auto te verbinden met die van de volledig lege accu.
3. Een minuut of 20 a 30 laten staan zo (2e auto stationair laten draaien). Via deze weg vloeit er wel weer energie in de lege accu.
4. Daarna de startkabels losgekoppeld en de spanning gemeten. Deze was nu weer 12V DC.
5. Vervolgens de druppellader weer aangesloten. Na enkele seconden sprong vervolgens het 'Charging' rode lampje aan, en zo heb ik de accu nu laten staan voor minimaal 24 uur.
Volgende stap:
Nu maar hopen dat de accu niet door de diepontlading beschadigd is geraakt. Dat zullen we zien zodra ik de accu weer terugplaats in de auto en hem weer ga gebruiken. Ik ga tevens nog even op zoek naar een mogelijke lekstroom in deze auto om te onderzoeken of ik die kan terugdringen zodat de accu ook op langere termijn (ook bij stilstand van de auto) het beter volhoudt. Alternatief is natuurlijk door de auto te stallen en de druppellader aangesloten te houden om de accu te conditioneren.
Gr,
Maarten
RuudH 5 jaar geleden
Kunt u hier wat meer over vertellen?
TheEditor 5 jaar geleden
30.000 uF elco rustig opladen tot 2 x de batterijspannning. Daarna met de juiste polariteit (+ aan +, - aan -) de batterijpolen aantikken zodat de elco ontlaadt met een stroomstoot.
Opladen tot 3 x de batterijspanning en hetzelfde doen. Enige cycli kunnen nodig zijn.
Dit proces _kan_ kortgesloten cellen vrijmaken door wegslaan van sulfaatophoping. Geen garantie, eigen risiko. De batterij bereikt nooit meer de niminale capaciteit maar kan vaak nog even mee.
145DL 5 jaar geleden
Nogal een prijsverschil E 12,95 tegen de Ctek van E 60 - E 80.
Was dus benieuwd naar de kwaliteit. Wat blijkt: geen enkel verschil, doet wat het doen moet, geeft ‘ laden’ , ‘ vol’ en ‘fout’ aan .
Hangt permanent aan onze Volvo 145DL uit 1973.
Al met al een aanrader!!
Was blij met de van te voren gelezen resentie op jullie site.
M.P.W. van de Kraats 5 jaar geleden
1- Zijn de laadspanningen aan de accu ook gemeten ?
1a- Wat was de maximale laadspanning ?? (zou max 14,4V moeten zijn voor een lood-zuur accu om uitgassen te voorkomen)
1b- Wat was de gehanteerde spanning voor een volle accu ?? De spanning die er continu op staat als je deze lader gebruikt als druppellader voor het overwinteren. (13,6V is daar een goede waarde)
2- Aangezien hier vooral het overwinteren het hoofdzakelijke gebruik van deze lader zal zijn:
is ook getest hoe de lader zich houd bij het tijdelijk wegvallen van de netspanning terwijl de lader aan de accu zit ?
(Ik heb ervaringen met een microprocessor lader dat die af en toe niet goed terug komt, en zelfs daardoor in een modus terecht komt waarin hij de accu plat trekt en zich niet meer uit zichzelf hersteld.....
3- Verdraagt deze lader ook een desulfator als deze gelijktijdig aangesloten is op de accu ??
M.P.W. van de Kraats 5 jaar geleden
Er wordt ook een comfort snoertje bijgeleverd.
(snoertje met twee oogjes om permanent aan de accu te bevestigen.)
Helaas is de steker aan dit snoertje een beetje ongelukkig uitgevallen.
Deze steker heeft twee male contacten die beide enigsinds buiten de behuizing uit steken. (Zoals eerder ook reeds opgemerkt door Gilbert)
Deze contacten zijn dus rechtstreeks aan de accu verbonden.
Als de steker tegen metaal aan ligt kan je makkelijk een stevige kortsluiting krijgen.
Sterk aan te raden een dopje te zoeken wat je over deze steker kunt steken.
Zonder dopje ronduit gevaarlijk om te gebruiken.
Trouwens:
Betreft de filosofie van de stekers, heeft men hier een steekje laten vallen (zoals meer fabrikanten, waaronder zelfs ook CTEK)
Normaal gesproken ga je er van uit dat je een female contakt gebruikt aan de voedings kant, en male contacten aan de verbruiker kant.
Echter, in dit geval staat er aan de verbruiker kant (accu) wel konstant spanning (hopen we) met potentie voor stevige stromen.
De lader si bovendien beveiligt tegen kortsluiting.
Bovendien schrijven veel fabrikanten voor eerst de accu aan te sluiten, daar na de lader, waarbij de accu zijde dus eerst en laatst spanning voert. (bij deze lader schrijft men oevrigens voor eerst de lader aan te zetten ........)
In dit geval zou dus de verbruiker dus eigenlijk de female contacten moeten hebben, en de voeding de male contacten.
Daarbij is tevens een ander probleem verholpen, namelijk dat de female contacten het kwetsbaarste zijn voor slijtage, in de vorm van verlies van klemkracht.
De steker aan de lader zijde is niet zo eenvoudig te vervangen als die aan de zijde van de accu.
Dit zeker bij de kwaliteit kontacten die gebruikelijk zijn bij accu laders, waarbij gezegt ik bij deze lader toch weer aangenaam verrast was, gezien de contacten (aan de kleur te zien) een gold plating lijken te hebben.
Meestal zijn het goedkope vertinde gerold blik contacten.
Groeten,
Mohammed
Johannes Linkels 4 jaar geleden