Boeing CEO Dennis Muilenburg pochte dat zijn bedrijf SpaceX zal verslaan in de race om de eerste mens op Mars te zetten. ‘Doe het’, reageerde SpaceX CEO Elon Musk in een tweet.

Muilenberg deed zijn uitspraak in het televisieprogramma Mad Money. ‘Uiteindelijk zullen we naar Mars gaan en ik ben er stellig van overtuigd dat de eerste persoon die op Mars landt daar zal komen in een Boeing raket.’
 

Op internet werd druk gespeculeerd wat Musks gedachte achter de tweet is. Sommige mensen lazen de tweet als een ‘challenge accepted’ waarbij Musk de uitdaging aangaat omdat hij er op vertrouwt dat SpaceX zal winnen. Maar waarschijnlijker is dat Musk Boeing daadwerkelijk aanspoort SpaceX te verslaan. Musk wil dat de mensheid uitvliegt naar Mars, wie de rit daar naartoe faciliteert is voor hem van secundair belang.

SpaceX werd geboren uit Musks wens om Mars te koloniseren. Hij ziet Mars als de eerste stap voor de mensheid om een multi-planetaire soort te worden zodat, als onze thuisplaneet ooit aan haar einde komt, we kunnen voortbestaan. In 2001 vroeg hij zich af wanneer de eerste bemande missie naar Mars zou zijn. ‘Dus ik ging naar de NASA website om dat uit te vinden’, zegt Musk in een interview met Salman Khan uit 2013. ‘Toen ontdekte ik dat NASA helemaal geen plannen had om mensen naar Mars te sturen, niet eens terug naar de maan.’
 

Aards leven op Mars

Musk veronderstelde dat er niet werd geïnvesteerd in bemande missies omdat mensen niet langer enthousiast zijn over ruimtereizen. Zijn project Mars Oasis moest daar verandering in brengen: met een raket zou hij een broeikas en zaden naar Mars sturen om daar planten te laten groeien. Het beeld van het eerste aardse leven op Mars, zou de ruimtekoorts uit de jaren zestig opnieuw moeten doen aanwakkeren.

Met een verse 165 miljoen dollar op zak, verkregen uit de verkoop van online betalingssysteem Paypal, ging Musk op zoek naar een raket. Die bleken duurder dan hij had gedacht. Hij was bereid de helft van zijn Paypal geld in het project te stoppen dat hem financieel niets zou opleveren. Maar in zijn onderzoek naar raketten stuitte hij op een opmerkelijk gegeven. De losse componenten van een raket – aluminium, titanium, koper, etc – besloegen slechts twee procent van de prijs die voor een raket betaald wordt.
 

Inschrijven
Schrijf u in voor tag alert e-mails over Elektor Ethics!


Waar een wil is, zoekt Musk een weg

Ook ontdekte hij iets anders: mensen waren wel degelijk geïnteresseerd in ruimte exploratie. ‘Ik dacht dat mensen niet de wil hadden. Maar de wil is er wel als mensen geloven dat er een weg is.’ Het ruimtevaart-cheerleader project Mars Oasis verloor daardoor zijn bestaansrecht. Musk: ‘Dus toen dacht ik: ik moet werken aan de weg. Hoe moeilijk is het eigenlijk om een raket te bouwen?’

De vraag die beantwoord moest worden, was hoe de atomen van de losse componenten op een efficiëntere manier tot een raket gevormd konden worden, aldus Musk. ‘Ik had vergaderingen met experts om erachter te komen of ik iets over het hoofd zag, dat was niet het geval dus begonnen we SpaceX’.

Wie wint space race 2.0?

Op het International Astronautical Congress in september dit jaar kondigde Musk aan dat de BFR (Big Falcon Rocket of Big Fucking Rocket) in 2024 de eerste mensen op Mars zal brengen.

Het Space Launch System dat door Boeing in opdracht van NASA gebouwd wordt, is in de laatste assemblage fase, vertelde Muilenburg aan Mad Money. De eerste testvlucht, een zwaartekrachtslingermissie rond de maan, staat gepland voor 2019. ‘Ik ben hoopvol dat we in het volgende decennium een missie naar Mars zullen volbrengen’, zei Muilenburg.

Wie van de twee het eerst een mens op Mars afzet? De tijd zal het leren. Vermoedelijk maakt het Musk niets uit. Het doel van zijn Mars Oasis missie is al lang behaald. Kolonisatie van de rode planeet is weer prominent aanwezig in het collectieve bewustzijn.

Beeld: SpaceX Falcon 9 raket landt op drone schip na succesvolle ruimtevlucht op 14 januari 2017. Foto door SpaceX. Publiek domein.