Review: finales NXP Cup EMEA 2018 bij Fraunhofer IIS in Georg Ohm's geboorteplaats

23 april 2018, 18:43
Op dinsdag 17 april 2018 vonden in de kantoren van Fraunhofer IIS te Erlangen (Duitsland) de finales plaats van de Europeese (EMEA) NXP Cup. Dit jaar in zijn zevende editie, de NXP Cup is een competitie waarin teams van studenten uit heel Europa, en af en toe ook uit andere delen van de wereld, proberen om een klein elektrisch autootje zo te programmeren dat het zelfstandig een parcours kan afleggen zonder van de baan te raken. Dat dit niet zo gemakkelijk is zagen wij, de vliegende reporters van Elektor, al snel nadat we de wedstrijdhal waren binnen gelopen.

 
NXP Cup training sessions
NXP Cup finale, eerste dag training sessies

Twee categorieën

De autootjes die aan de NXP Cup meedoen zijn allemaal gebaseerd op een standaard chassis kit van de Chinese fabrikant Landzo. Tot dit jaar was dit de “Model-C”, maar omdat deze niet meer gemaakt wordt is men dit seizoen overgestapt op de “Alamak” van de dezelfde leverancier. Om de teams die al over een Model-C auto beschikten niet te dwingen op een nieuw platform over te schakelen, waren er dit jaar daarom twee categorieën: Model-C en Alamak.

Er was overigens nog een derde categorie, de High School Race, maar daarin namen slechts twee teams deel, beide van dezelfde school uit Slowakije.

De auto

Een kit bestaat uit een bodemplaat met vier wielen, twee motoren en een stuurservo, een accupack, een simpele zwart/wit camera met bevestigingsstaaf, een motor driver en een FRDM-KL25Z computer board gebaseerd op de NXP MKL25Z128VLK4 ARM Cortex-M0+ met een kloksnelheid van 48 MHz. De camera geeft de auto ogen, of beter gezegd een beetje zicht, want hij is niet erg krachtig.

 
NXP Cup parking
Alle deelnemende autootjes bij elkaar. De meest rechtse is een Alamak, die ernaast een Model-C. 

De hardware van de auto’s mocht in slechts beperkte mate worden aangepast. Zo was het toegestaan om stevige bumpers te monteren of om de camerastang te vervangen door iets wat beter tegen de veelvoorkomende ongelukken kan, maar er mochten bijv. geen andere motoren gebruikt worden of andere elektronica. Het kwam er voor de teams dus op aan om alles in de software op te lossen.
 
Reacties worden ingeladen...
gerelateerde items