Uitbreidingsbus

De pi-top verandert niet alleen de RPi in een laptop, hij biedt ook een uitbreidingsbus, de “Modular Rail”, voor het aansluiten van kaarten en modules. Modules kunnen achter elkaar op de bus worden gezet en hebben magneten, waarmee ze worden vastgehouden aan twee metalen strips. RPi-hats kunnen ook worden gebruikt, maar ze worden niet bovenop de RPi gestoken. In plaats daarvan komen ze op de pi-topPROTO.

De Modular Rail zit binnenin de pi-top. We kunnen erbij, als we het toetsenbord omlaag schuiven (naar de gebruiker toe). De accu bevindt zich onder het toetsenbord en blijft altijd buiten beeld.

pi-top open
De Modular Rail, de pi-topSPEAKER en de pi-topPROTO+.

Inventor kit

De pi-top wordt geleverd met een kartonnen doosje waar elektronische componenten in zitten, zoals LED’s, weerstanden en drukknoppen en een breadboard met jumper-draden. Dit is de Inventor Kit. Als het breadboard (pi-topPROTO+) op de Modular Rail wordt gezet, wordt het via de pi-topHUB en het koellichaam verbonden met de uitbreidingsconnector van de RPi.
Er is een boekje met voorbeelden van wat er allemaal mogelijk is met pi-topCODER. Er zijn drie zogenaamde Inventor’s Journeys: Music Maker, Space Race en Smart Robot.

Music Maker journey

Om een project te kunnen doen, moet u eerst de gepresenteerde schakeling opbouwen op het breadboard en die verbinden met de pi-topHUB op de Modular Rail. Kopieer daarna de code naar de Python-editor en voer die uit. Ik begon aan de eerste ‘reis’, maar kwam aan het einde klem te zitten, omdat het laatste project, ‘Sonic Synth’, niet te vinden was. Ik vond wel een project met de naam ‘Music Maker’, dus toen heb ik dat maar geprobeerd.

Dit is best een leuk project en het resultaat is een sample-speler met vier tracks voor de DJ-in-spee. Bij het uitvoeren van dit project kwam ik er achter dat, om het geluid betrouwbaar te laten werken, de pi-topSPEAKER moet worden aangesloten vóór het inschakelen van de RPi. Als u dat niet doet, werken de geluidstesten misschien wel, maar maakt het programma toch geen muziek. Een ander punt om op te letten, is dat vanwege de pauzes in het voorbeeldprogramma die meerdere maten duren, u even zult moeten wachten voordat u iets hoort en ook voordat een track wordt uitgeschakeld. Als het geluid langer dan een halve minuut uitblijft, is er iets mis.

Bouwplaten

Toen het Music Maker-project functioneerde, richtte ik mijn aandacht op de drie kartonnen bouwplaten in de doos. De handleiding zegt hier niets over, dus op eigen initiatief begon ik de bouwplaat met het opschrift ‘Music Maker’ in elkaar te zetten. Dat bleek een klusje waar veel geduld en behendigheid aan te pas kwam en waarschijnlijk is het niet te doen, als je niet eerst een plaatje hebt gezien van wat het moet worden.

pi-top cardboard cut-out sheet
Het coderen is gemakkelijker dan het vouwen van de Music Maker...

Het is de bedoeling dat het een soort afdekking van het breadboard wordt. De LED’s en de ultrasone transducer kunnen in de gaten worden gemonteerd en als u de trimmers en de drukknoppen precies op de juiste plaats op het breadboard steekt, zijn die ook toegankelijk. De lange draden van de LED’s en de ultrasone transducer maken dit niet gemakkelijker. De twee andere bouwplaten zijn eenvoudiger, dus misschien kunt u beter daarmee beginnen.